Meri Elen Mark je deo treće i ključne faze dokumentarne fotografije tokom šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka – neposredno pre uspona konceptualizma i kasnije pojave digitalne fotografije koja je unela revolucionarne promene u fotografskom pristupu i praksi.
Catherine Deneuve waiting in the snow on the set of Mississippi Mermaid,Grenoble, France 1969Luis Buñuel directing Catherine Deneuve,Tristana, Toledo, Spain 1969Luis Buñuel on the Set of Tristana, Toledo, Spain 1969Luis Buñuel with Jean-Claude Carriere discussing the Tristana script, Toledo, Spain 1969Jeanne Buñuel with Luis Buñuel at home,Mexico City 1971
Ono što radim poslednjih godina su projekti koji su vezani za fotografisanje maturskih proslava. Tokom sezona matura pitujem po zemlji sa 20 do 24 kamere, što je logistički komplikovano ..i fotografišem proslave. Moj muž je snimio film o tome, intervjuišući na stotine dece.. Sve smo to radili u saradnji sa školama i muzejima. Želela sam da uradim i seriju fotografija u srednjoj školi u Portlandu, ali nisam uspela da nađem sponzora za to – čak ni muzej u Portlandu nije bio zainteresovan. Nadam se da ću pripremiti i završiti knjigu o tome ali je sve to teško uraditi u ovo doba kada je ekonomska situacija loša.
Federico Fellini on the set of Amarcord,Rome, Italy 1970Federico Fellini touching up a painting on the set of Amarcord,Rome, Italy1 1970
Federico Fellini giving direction during a take,Satyricon, Rome, Italy 1969Federico Fellini in the back lot of Cine Citta Studios, Fellini’s Satyricon,Rome, Italy 1969Federico Fellini with Mary Ellen Mark,Satyricon, Rome, Italy 1969
Izgleda da Vas privlače oni koji žive na marginama društva?
Pa, može se reći da je tako. Ali moj maturski projekat se ne bavi društvenim marginama. Radi se o mejnstrimu Amerike. Ali, naravno, uradila sam dosta projekata o ljudima sa društvene margine i to su veoma realistične fotografije.
Louise Fletcher with Milos Forman on location at the Oregon State Hospital, One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Salem, Oregon 1975The cast of One Flew Over the Cuckoo’s Nest,Oregon State Hospital, Salem, Oregon 1974Milos Forman and Elizabeth McGovern on the set of Ragtime,Manhattan, New York 1980Milos Forman being mooned by Treat Williams on the set of Hair, Central Park, Manhattan, New York 1978Milos Forman demonstrating for the cast, Ragtime,Manhattan, New York 1980Milos Forman excited during a take,New Jersey 1980Milos Forman giving direction to the cast, Ragtime,Manhattan, New York 1980Milos Forman, Warren, Connecticut 1993Milos Forman,Warren, Connecticut 1993
Vaše teme kojima se bavite su različite. Šta je sve to što vas privlači?
Ja sam samo zainteresovana za ono što čini jednu fotografiju. To ne mora biti neko na margini. Juče sam predavala na Vudstoku, bilo je lepo…kasnije sam šetala i posmatrala ljude. Zanima me sve u stvarnosti.
Dustin Hoffman at the resevoir in Central Park between takes,Marathon Man, Manhattan, New York 1975Dustin Hoffman in his dressing room with his make-up artist and Sydney Pollack,Tootsie, Hurley, New York 1982Dustin Hoffman shows off his prosthetics in his dressing room,Tootsie, Manhattan, New York 1982Dustin Hoffman with Jessica Lange,Tootsie, Hurley, New York 1982Dustin Hoffman with Jessica Lange,Tootsie, Manhattan, New York 1982Dustin Hoffman sneaks up on Lawrence Olivier on the set of John Schlesinger’s Marathon Man (1976) in New York’s Central Park.Sir Laurence Olivier with a group of extras and fans. Marathon Man,47th Street, Manhattan, New York 1975Willem De Kooning with Dustin Hoffman,Long Island, New York 1983Sydney Pollack clowns on the set of Tootsie,Manhattan, New York 1982
Više volite dokumentarni ili foto-novinarski rad?
Više ne postoji tako nešto kao što je foto novinarstvo. Sa time je gotovo osim nečeg što podseća na to u novinama. Poštujem novine ali ali je realnost da je bavljenje fotografskim novinarstvom završeno. Oni žele ilustracije i fotošop fotografije filmskih zvezda.
Cate Blanchett with Alejandro González Iñárritu,Babel, village near Ouarzazate, Morocco 2005Cate Blanchett with Brad Pitt on the set of Babel,village near Ouarzazate, Morocco 2005
Zašto mislite da je foto novinarstvo mrtva praksa?
Zbog ekonomije. I dalje se može videti dokumenarni rad, ali prevashodno o ratu. To su ratne priče. Imam veliko poštovanje za ratne foto reportere. Oni su neverovatno hrabri. Ja nikada ne bih imala hrabrosti za to a i suviše sam stara i slabo pokretna za takvu akciju. To je za mlade ljude koji mogu brzo da razmišljaju i deluju. Dakle, i dalje imate ratne priče ali ne više socijalno zasnovane dokumentarne serijale.
Henry Miller at a cafe, Tropic of Cancer, Paris, France 1969,Henry Miller with Twinka, Pacific Palisades, California, 1975,Mary Ellen Mark with Henry Miller, (photo by Jack Garafalo) Paris, France 1970 (photo by Jack Garafalo),Francois Truffaut directing Catherine Deneuve on the set of Mississippi Mermaid, Grenoble, France 1969Francois Truffaut on the set of Mississippi Mermaid, Grenoble, France, 1969,
Dakle, mislite da je većina fotografa danas orijentisana samo na komercijalni rad?
Pa, postoje veliki dokumentarni fotografi i danas, ali mi ne dobijamo priliku da vidimo njihov rad…i to je ono što je tragično. Njihovi radovi se ne prikazuju u galerijama jer vlasnici istih ne veruju u njihovu prodaju.
Liza Minnelli on sofa, Manhattan, New York 2001Liza Minnelli with hands on waist, Manhattan, New York 2001,Candice Bergen with Charlie McCarthy,Los Angeles, California 1978Candice Bergen with Louis Malle at their wedding,Lugagnac, France 1980Jack Nicholson, Candice Bergen, and Art Garfunkel “French-kissing” on the set of Mike Nichols’s Carnal Knowledge (1971), in Vancouver, Canada.Nicole Kidman on the set of Australia,Kununurra, Australia 2007Nicole Kidman,Fur, Steiner Studios, Brooklyn, New York 2005
Primarno radite u analognoj tehnici. Zašto?
Zato što volim film. Ne mislim da su film i digitalna tehnika isto. Nisam protiv digitalne fotografije i mislim da su odlične za novine. Postoji veliki broj izuetnih fotografa koji se bave digitalnom tehnikom. I lepo je kada koriste fotošop kao “mračnu komoru”. Ali, u ovom trenutku moga života. stvarno ne želim da se menjam i još uvek volim klasičan film. Izvinite, ali još uvek više volim vrednost srebrnog otiska nego digitalnu štampu.
Tom Waits between takes, Rumble Fish,Tulsa, Oklahoma 1982,Tom Waits on the set of Short Cuts, Los Angeles, California 1989,Donald Sutherland relaxes in a bathtub between takes on the set of The Day of the Locust,Los Angeles, California 1974Donald Sutherland with Karen Black between takes, The Day of the Locust,Los Angeles, California 1974Francine Racette with Donald Sutherland, Los Angeles, California 1974Mickey Rooney,Westlake Village, California 1998Glenn Close wearing a fur jacket,Manhattan, New York 1997Glenn Close,Manhattan, New York 2001Melanie Griffith with Don Johnson on the beach,Night Moves, Sanibel Island, Florida 1973Melanie Griffith with Don Johnson together on the beach,Night Moves, Sanibel Island, Florida 1973
Koja je najveća promena u svetu fotografije od vremena kada ste se vi počeli baviti njome?
Kada sam ja počinjala, bilo je neprihvatljiva mogućnost menjati fotografiju. Bilo je skandalozno ukoliko ubacite, recimo nebo u neku ratnu fotografiju ili slično. Sad je sve u tome. Kada gledam neki magazin i vidim neki portret pretpostavljam da je digitalno izmenjen. Ne, ne napadam ovim tehniku fotošopa. Ali kada se koristi na taj način to više nije fotografija nego ilustracija.
Helena Bonham Carter on the set of Sweeney Todd,Pinewood Studios, England 2007Helena Bonham Carter with Johnny Depp rehearse on the set of Sweeney Todd,Pinewood Studios, England 2007Johnny Depp and Gunpowder, his character’s horse, in Tim Burton’s Sleepy Hollow (1999), Surrey, England.Johnny Depp being prepped by a hair stylist on the set of Sleepy Hollow,Leavesdon Studios, Hertfordshire, England 1999Johnny Depp on the set of Sleepy Hollow,Leavesden Studios, Hertfordshire, England 1999Johnny Depp on the set of Sweeney Todd,Pinewood Studios, England 2007Johnny Depp,Los Angeles, California 1993Tim Burton before a take, Planet of the Apes,Trona, California 2001Tim Burton directing Paul Giamatti, Planet of the Apes,Trona, California 2001Tim Burton with a severed head prop, Sleepy Hollow, Leavesden Studios, Hertfordshire, England 1999Tim Burton with a trained squirrel on the set of Charlie and the Chocolate Factory,London, England 2004
Imate veliku empatiju za predmete, čini se…i prevashodno ste fokusirani na pojedince a ne na pejsaže?
Da, to jeste istina. Ja brinem o ljudima i zato sam postala fotograf. Ja volim velike i lepe pejsaže ali ne znam kako da ih fotografišem i ovekovečim. Jako poštujem one koji umeju to da urade kao i one koji se bave ratnom fotografijom.
Jeff Bridges on the set of American Heart,Seattle, Washington 1991Jeff Bridges sitting next to statue,Culver City, California 1999Jeff Bridges with Cybill Shepherd, Culver City, CaliforniaJeff Bridges with Lloyd Bridges on the set of Blown Away,Boston, Massachusetts 1993Jeff Bridges,Manhattan, New York 2003Martin Bell with Jeff Bridges on a ferry, American Heart, Puget Sound, Seattle, Washington 1991Robert Downey, Jr on the set of Fur,Steiner Studios, Brooklyn, New York 2005Robert Downey, Jr with a bird on the set of Fur,Steiner Studios, Brooklyn, New York 2005Cindy Crawford at the MTV offices in Manhattan,New York 1994Cindy Crawford, Liz Tilberis Tribute,Manhattan, New York 1999
Šta tražite kada snimate fotografiju?
To je teško pitanje.Tražim nešto što ima smisla za mene, nešto što ja mogu podeliti sa drugima. Mislim da je fotografija bliža pisanju, mnogo bliža od slikarstva. Najbliža je pisanju jer koristite aparat da bi preneli ideju. Slikama nije potreban naslov…one samo treba da prenesu ideju.
Alan Arkin with Elliott Gould on the set of Little Murders,Grossingers, New York 1970Alan Bates with Frank Langella,Manhattan, New YorkAnthony Quinn,Bristol, Rhode Island, 1997Arthur Miller, Manhattan, New York 1996Benicio Del Toro smoking a cigar on the set of The Argentine,San Juan, Puerto Rico 2007Bill Atherton with Karen Black being moved to another locationon the set of The Day of the Locust, Los Angeles, California 1974Bob Fosse,Manhattan, New York 1979Boy George,Manhattan, New York 1993Bud Cort,Los Angeles, California 1997Charlton Heston,Beverly Hills, California 1998Christian Slater,Brooklyn, New York 1998
Gde je i kakva je uloga lepog u fotografijama, čak i u onim koje se mogu nazvati dokumentarnim i foto novinarstvom?
Volim pojam lepog i lepotu u slikama. Ali volim i fotografije koje postavljaju pitanja, pa i one koje su smešne ili ironične.
Christopher Reeve with Dana Reeve,Manhattan, New York 1999Christy Turlington with Edward Burns,Manhattan, New York, 2001Cinematographer Billy Williams checks Katharine Hepburn’s light in the woods of New Hampshire on the set of On Golden Pond 1981.Clyde Connell,Lake Bistineau, LouisianaCourtney Love in her trailer on the set of The People vs. Larry Flynt (1996), directed by Milos Forman, in Los Angeles. Love portrayed the wife of the publisher of Hustler magazine.Dalai Lama in front of landscape,Pakistan 1971David Byrne,Manhattan, New York, 1994,Duke Ellington,Manhattan, New York 1973Ed Harris on the set of Appaloosa,Santa Fe, New Mexico 2007Edward Norton sitting in chair, Los Angeles, California 1999Elizabeth Berkley with Paul Verhoeven adjusting make-up,Showgirls, Los Angeles, California 1995
Ljudi u redakcijama govore o objektivnosti. Da li tako nešto postoji?
Ne. Svako je subjektivan. Kada pogledaš nešto ti se već opredeljuješ. Pokušavate da se prilagodite, ali su i dalje to vaša osećanja o nečemu.
Erica Jong,Manhattan, New York 1999Eve Marie Saint, Los Angeles, California, 1997,Garry KasparovManhattan, New York 2007George C. Scott laughing at a joke. The Last Run,Nerja, Spain 1971Gore Vidal,Carlsbad, California 1995,Gregory Peck with two young extras, Old Gringo,Mexico City, Mexico 1988Henry Fonda with Katharine Hepburn between takes on the set of On Golden Pond,Meredith, New Hampshire 1980James Cagney on the set of RagtimeLondon, England 1981Jane Fonda with Meg Tilly rehearsing, Agnes of God,Toronto, Canada 1984Jeremy Irons, Lolita,Wilmington, North Carolina, 1995Jim Carrey, holding a flag, Hollywood, California 2001
Da li je svaka fotografija akt manipulacije?
Svaka fotografija je mišljenje fotografa o nečemu. To je svedočanstvo o tome kako oni osećaju nešto, o onome što oni shvataju kao strašno, tragično ili smešno.
Jodie Foster, Los Angeles 1994John Belushi,Blues Brothers, Chicago, Illinois 1979Johnny Cash, Hendersonville, Tennessee, 1996Julianne Moore, Manhattan, New York 2007,Kevin Costner on the set of Wyatt Earp,Santa Fe, New MexicoKristin Scott Thomas,Manhattan, New York 1999Lily Tomlin with Tom Waits on the set of Short Cuts, Los Angeles, California 1993,Lou Reed with Laurie Anderson and their dog,Manhattan, New York 2001Matt Dillon with Diane Lane between takes,Rumble Fish, Tulsa, Oklahoma 1982Matthew Broderick with Sarah Jessica Parker,Manhattan, New York 2001Meryl Streep,Salisbury, Connecticut 1994
Pretpostavljam da još uvek fotografišete na filmu?
Da. Sada sam radila na snimanju filma “True Grit” i zaista sam uživala u tome.To je nešto kao snimanje fotografija u nečijem muzeju umetničkih dela. Interpretiram rad režisera, njegove glumce, scenografiju, kostime i drugo. Trudim se da protumačim šta rade. Ali se trudim da je to sve samo o njihovom radu.
Mia Farrow with Woody Allen on the set of Shadows and Fog,Kaufman Astoria Studios, New York 1991Michael Clark with Richard Zanuck, Planet of the Apes, Los Angeles, California 2000Miranda Richardson on horse,London, England 1999Norman Mailer with his dog Hubert,Provincetown, Massachusetts 1991,Patti Smith,Manhattan, New York 2000Paul Bowles, Tangier, Morocco 1983President Bill Clinton, Manhattan, New York 2006Richard Gere,Los Angeles, California 1997Robert DeNiro,Manhattan, New York 2007Robin Williams, San Francisco, California 1998,Rupert Everett,Malibu, California 1999
U ovo digitalno doba svi mogu biti fotografi. Šta mislite o tome?
To je i dobro i loše. Dobro je što svako može da slika i da ima šansu da bude fotograf. Neki su stvarno dobri. Ali loša stvar je što je veoma teško napraviti veliku i značajnu fotografiju. Svako može da uradi dobru fotografiju – čak i dete. ali je teško napraviti odličnu. I tu počinje da se gubi granica i moć prosuđivanja šta je odlična a šta samo dobra fotografija.
Sarah Jessica Parker,Manhattan, New York 1998Sean Penn in his dressing room, Manhattan, New York 1983Susan Sontag,Manhattan, New York 1999,Sylvester Stallone,Los Angeles 1991Taylor Hackford with Helen Mirren poolside at home,Los Angeles, California 1997Tim Robbins,Manhattan, New York 1997Tippi Hedren,Shambala Preserve, Acton, California 1997Tom Stoppard,Manhattan, New York 2006Willem Dafoe,Manhattan, New York 2004Woody Harrelson,Manhattan, New York 2008Yoko Ono,Brooklyn, New York 1997
Kako naterati ljude da budu otvoreni dok se fotografišu?
Morate biti svoji, naročito u snimanju portreta. Morate preuzeti kontrolu čak iako su u pitanju osobe od kojih se, na neki način, plašite…poznate ličnosti i slično. Kažem ljudima koji su uglađeni i zbunjeni u tim situacijama da nisu dokumentarni fotografi. Oni treba da slikaju mrtvu prirodu ili pejsaže i ja im kažem – klonite se ljudi. Zato što ljudi osećaju kada ste uplašeni od njih. Većina želi da bude fotografisana i znate šta je najgore što se može desiti? Da vam kažu “ne”. Meni se to desilo nekoliko puta životu.
Francis Ford Coppola with Diane Lane discuss the next scene on the set of Rumble Fish,Tulsa, Oklahoma, 1982Dennis Hopper playing with an American flag,Apocalypse Now, Pagsanjan, Philippines 1976Dennis Hopper,on the set of Apocalypse Now, Pagsanjan, Philippines, 1976Director Francis Ford Coppola shelters himself from the driving rain that added to the troubles of an already beleaguered shoot for Apocalypse Now (1979).Francis Ford Coppola on the set of Apocalypse Now,Pagsanjan, Philippines, 1976Martin Sheen taking a cigarette break. Apocalypse Now,Pagsanjan, Philippines 1976Marlon Brando with a beetle on his head, Apocalypse Now,Pagsanjan, Philippines 1976Marlon Brando fascinated by a dragonfly,Apocalypse Now, Pagsanjan, Philippines 1976Jack Nicholson taking a break,The Missouri Breaks, Billings, Montana 1975Marlon Brando on the set of The Missouri Breaks,Billings, Montana 1975Marlon Brando with Jack Nicholson on the set of The Missouri Breaks,Billings, Montana 1975
Legendarne fotke, cak i ako se zanemari “selebriti faktor” (ako je to uopste izvodljivo, i ako ima smisla). Zanr fotografije bi, po meni, bio vise portetura, ne toliko dokumentarni (mada ima i toga). Veci broj ovde prikazanih radova bi se mogao definisati kao “environmental portrait” (u duhu Arnolda Newmana), znaci porteti gde ne dominira plitka dubinska ostrina (vec obratno, ukljucuje se okruzenje). U stvari, napraviti jasnu razliku izmedju toga i onoga sto se u uvodu zove “dokumentarno” nije sasvim lako. Ipak, rekao bih da je vecina ovog sto ovde vidimo “staged”, znaci kvalifikovalo bi se kao portetura. Moja, sto ono kazu, 2 centa. Pozdrav.
Legendarne fotke, cak i ako se zanemari “selebriti faktor” (ako je to uopste izvodljivo, i ako ima smisla). Zanr fotografije bi, po meni, bio vise portetura, ne toliko dokumentarni (mada ima i toga). Veci broj ovde prikazanih radova bi se mogao definisati kao “environmental portrait” (u duhu Arnolda Newmana), znaci porteti gde ne dominira plitka dubinska ostrina (vec obratno, ukljucuje se okruzenje). U stvari, napraviti jasnu razliku izmedju toga i onoga sto se u uvodu zove “dokumentarno” nije sasvim lako. Ipak, rekao bih da je vecina ovog sto ovde vidimo “staged”, znaci kvalifikovalo bi se kao portetura. Moja, sto ono kazu, 2 centa. Pozdrav.