Његош – „Горски вијенац“

Горски вијенац није венац, него је ‘грмен велики‘ израстао из маленог народа који није мален“ (Исидора Секулић)
Легенда, мит, посвећени спис, светилиште језика
 
Мало је, ако упоште има таквих дела у нашој књижевности, којима се спонтано прилази са посебним осећајем – jедном врстом страхопоштовања – како је то случај са „Горским вијенцем“, који стоји изван и изнад свега другог, који је литерарни монумент нашег језика без поређења, и чије би делове требало „у камен урезати“, како је то написала Исидора Секулић – онако како су Римљани радили са великим елегијама. Сваки стих и ред Горског вијенца чита се као посвећени спис који одјекује из дубине и помера читаоца из равнотеже оном архетипском снагом којом је Његош успео да у спеву-поеми у десетерцу сажме велику синтезу засновану на народној песми, традицији и миту.
 
„Покољење за пјесну створено,
Виле ће се грабит у вијекове
Да вам вјенце достојне саплету,
Ваш ће примјер учити пјевача
Како треба с бесмртношћу зборит.“
Зборећи с бесмртности, „Горски вијенац“ стоји у нашој књижевности и језику као што стоје оне древне монументалне грађевине – „Лављих врата“ у Микени, неолитски камени монолити из Стонхенџа, египатске сфинге и пирамиде – за које су људи у прошлости веровали да их је изградила нека друга раса – раса надљуди попут Титана – којој би, у овом нашем случају, несумњиво припадао и Његош – наш владика Раде – онако неземаљски висок, леп и стасит, а преко сваке мере речит, мисаон и мудар… „Горски вијенац је величанствено и свечано дело мудрости и поезије, и језика од саме поезије и мудрости, јединственог нашег језика. Са Горским вијенцем владика Раде је једним махом прешао пут од архаизма до националне класике“. (И. Секулић).
 
„Горски вијенац“ садржи приповест о једном и за владику Рада врло давном догађају – „истрази потурица“ – који се десио почетком XVIII века за живота владике Данила Петровића Његоша. У ширем смислу то је спев о борби за народну слободу, односно о људском настојању да се живи живот достојан човека и да се буде и остане достојан високих начела части, поштења и јунаштва. Снагом свог песништва, Горски вјенац се уздиже на ниво ванвременске легенде и мита – заснованог на оном народном миту – косовском – који прожима живот и мисао те херојске заједнице у којој се „крсту служи, а Милошем живи“ и где јунаци, након смрти „пред Милоша излазе“.
 
 
„Чудесан је то спев. Свега нешто преко две хиљаде и осам стотина стихова, колико нешто дужа народна песма, а толико садржине и толико разноликог“ (В. Латковић). Почиње као поетска визија, наставља се као поетско-историјска драма, прелази у венац епских слика из народног живота, а завршава се као паралела историјских збивања и и филозофских монолога (Ј. Деретић). Приказани су скупови, већања, светковине, сватови, погреб и нарицање, обичаји о Божићу, обреди, жалости, весеља, певање уз гусле и у колу – скоро све појаве као и ликови свакидашњице – војводе, сељаци, свештеници, борци, одиве, хришћани и муслимани – а све то на позадини дубоке медитација о људској судбини – од љубавних згода до погибија и трагедија. „Свега дакле има у Вијенцу, и слика, и нежности и лирике, свих врста лирике, безмало свих врста поезије. Све то игра, дрхти, трепери…“ (П. Поповић).
 
„Без муке се пјесна не испоја,
Без муке се сабња не сакова!
Јунаштво је цар зла свакојега –
А и пиће најслађе душевно
Којијем се пјане покољења“
 
„Горски вијенац“ је по својој форми много тога – спев, драма, поема, роман у стиху, легенда и мит -али је у првом реду једна врста литерарног светилишта, храма нашег језика који је у стању да у једној великој синтези изрази суштину постојања, веровања, хтења и судбине једне поносне и жилаве заједнице која је опстајала и уздизала се упркос свему, живела животом колико тешким и мучним толико и узвишеним и херојским. „Јако као драма, а није драма, живо као прича а није прича…брујни стихови као музика а није музика…“ (И. Секулић).
 
„Треба служит части и имену,
Нека буде борба непрестана,
Нека буде што бити не може
Нек ад прождре, покоси сатана!
На гробљу ће изнићи цвијеће
За далеко неко поколење!“
 
Горски вијенац спада „у оне изузетне поетске творевине у које као да се слегло свеукупно искуство читавих епоха у животу појединих народа и цивилизација, историјско песничко и филозофско“ (Ј. Деретић).
 
Ипак да додам свој утисак да Горски вијенац, колико био с једне стране безвремено дело националне поезије, толико у конректном контексту развоја литературе и друштва XIX века, пре представља финални израз оног духа који је током миленија кроз народну поезију стварао епове и легенде Балкана, него што је значио нови почетак у изградњи модерне српске културе којој су темеље поставили Доситеј и Вук. У том смислу, епска хероика „Горског вјенца“, данас још увек јединствено блиста и светли као неко усамљено и далеко народно светилиште, исклесано у граниту на врху планине –тамо међу облацима, попут Његошеве гробнице на врху Ловћена – ближе давним хомерским праузорима, него Његошевим литерарним савременицима и сународницима, попут Бранка (Радичевића), Ђуре (Јакшића), Змаја и других.
 
Данашњи читаоци, посебно они из млађих генерација сусрећу се са проблемима у првом читању и разумевању језика Горског вијенца. Владичин језик и израз – пун локализама и дијалекта, поетски сажет у својој мисаоној пуноћи – ни његовим савременицима није био сасвим лако разумљив и одмах примјемчив. Многи стихови и изрази Горског вијенца подразумевају потребу додатног тумачења. Али слично је и са Дантеовим тосканским, Монтењевим француским или Шекспировим елизабетанским енглеским итд.
 
Његош је имао тек 34 године када је спевао Горски вијенац. Највећи српски класик је умро врло млад – попут руског класика на класицима – Пушкина (у 38 години) и далеко млађи него било који од класичних зачетника великих европских националних литература: Вергилије је умро са 50. година, Шекспир са 52., Шпанац Сервантес са 69, Италијан Данте са 56, Пољак Мицкијевич са 57, Французи Монтењ са 59 и Расин са 60 г, а Португалац Камоиш са 55 г.
 
Смртно болестан, 1850. године, говорио је Његош једном пријатељу: „Не бојим се смрти, али сам се надао…исписати можда неумрле стихове“.
 
„Владика Раде је умро. Ни до данашњег дана нема цело Српсктво два Његоша“ (Исидора С).
 
 
Колико би још бесмртних дела, питам се, створио владика Раде да га судбина није тако рано и сурово зауставила?
 
„Благо томе ко довијека живи,
Имао се рашта и родити!
Вјечна зубља вјечне помрчине,
Нит догори нит свјетлост губи“
 
 
Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments