Božić u Lalibeli – Svake godine početkom januara u Lalibelu, grad u planinskoj oblasti severne Etiopije, pristižu hiljade hodočasnika kako bi u ovom svetom mestu čuvenom po srednjovekovnim crkvama isklesanim u steni prisustvovali obeležavanju Gene, etiopskog Božića.
Gena, praznik Hristovog rođenja koji se takođe naziva i Ledet po etiopskom gez kalendaru kojeg se pridržava Etiopska pravoslavna tevahedo crkva – pada 7. januara, što se poklapa sa datumom obeležavanja Božića kod drugih pravoslavnih crkava koje se pridržavaju julijanskog kalendara. Ipak, treba imati u vidu da se ova hrišćanska zajednica pridržava sopstvenog kalendara, koji nije julijanski već reformisani egipatski kalendar, sličan koptskom, s tim što koristi drugačiju eru i amharska imena meseci. Po njemu, ovaj praznik se obeležava 29. dana meseca tahsasa.
Zahvaljujući geografskom položaju Lalibele do koje se i danas teško stiže zemljanim planinskim putevima, ovaj veliki hrišćanski praznik se još uvek obeležava na način neizmenjen vekovima. Tokom prazničnih dana Lalibela sa svojim monolitnim crkvama koje pohode hiljade vernika odiše istinskom religioznošću i vanvremenskim ambijentom koji asocira na biblijske prizore. Veliki hrišćanski praznici i danas imaju centralno mesto u životu ovog etiopskog „Novog Jerusalima“, čiji deseti deo populacije od oko 15.000 stanovnika čine pravoslavni monasi.
Za razliku od ostatka Etiopije gde se Fasiki, odnosno Uskrsu pridaje veći značaj, Lalibela je centralno mesto proslave Božića. Nakon bdenja i bogosluženja koje traje do duboko u noć, centralni događaj kojim se obeležava dan Hristovog rođenja je jutarnja liturgija sa velikom procesijom, praćena zvucima sistruma i negarita nakon čega sledi praznični ručak kojim se označava kraj 40-odnevnog posta. Božićna trpeza uključuje doro vat, začinjeni pileći paprikaš, kao i neizbežnu inđeru, nacionalno etiopsko jelo.
Etiopska pravoslavna tevahedo crkva, najveća verska zajednica u zemlji, spada u grupu dohalkedonskih, odnosno drevnoistočnih crkava čija se hristološka učenja razlikuju od crkava vaseljenskog pravoslavlja. Naime, amharska reč tevahedo označava miafizitsku prirodu ove crkve koja prihvata jednu, ujedinjenu božansku i ljudsku prirodu Hrista, što predstavlja drugačiju hristološku formulu kako od monofizitizma, tako i od diofizitizma, dvojne prirode Hrista koju danas zastupa većina hrišćanskih denominacija. Istorija hrišćanstva u Etiopiji seže do novozavetnog doba, a zvanična religija postaje sredinom 4. veka, u vreme aksumitskog kralja Ezane kojeg je krstio Frumentije iz Tira, prvi etiopski episkop. Od tada potiče i institucionalna zavisnost od Koptske crkve sa sedištem u Aleksandriji, a autokefalnost kao i pravo da bira patrijarha sa sedištem u Adis Abebi ova najveća pravoslavna crkva u Africi koja danas ima oko 45 miliona vernika stekla je 1959. godine.
Istorija Lalibele i njenjih monolitnih crkava seže do 13. veka od kada ovaj grad postaje mesto hodočašća, što u kontinuitetu traje do danas. Legenda o izgradnji Lalibele vezana je za istorijsku ličnost, kralja Gebrea Meskela-Lalibelu iz dinastije Zagaj, čiju je kolevku po predanju okružio roj pčela, što je protumačeno kao predskazanje da je baš njemu namenjeno mesto budućeg vladara. Od njega potiče i ime grada: Lalibela. Kao mlad čovek je boravio u Jerusalimu, koji su potom osvojili muslimani predvođeni Saladinom. Onda je odlučio da u svom rodnom mestu Rohi podigne „Novi Jerusalim“. Otuda nazivi hramova po ugledu na jerusalimske, kao i druge biblijske odrednice poput reke Jordan koja protiče kroz grad. Ne postoje pouzdani podaci o tome koliko je trajala izgradnja svih 11 crkava, a pretpostavlja se da je na ideju da hramovi budu isklesani u stenama ispod nivoa tla i povezani spletom kanala kralj došao iz praktičnih razloga, kako bi ih neprijatelj teže uočio. Crkve Lalibele, svaka isklesana iz jedne stene crvenog tufa, vekovima su izazivale divljenje ali i nevericu retkih evropskih posetilaca. Zbog svojih izuzetniih vrednosti, kompleks monolitnih crkava u Lalibeli se od 1978. nalazi na listi svetske baštine Uneska.