Jugoslavija se raspala i pre uspona Miloševića

Bilo ko da je bio na čelu bilo koje republike, Jugoslavija bi se raspala, jer su njihovi lideri zastupali svoje nacije, a one teže razlazu i formiranju svoje države, rekao je u serijalu Radija Slobodna Evropa “100 godina Jugoslavije” sociolog Sergej Flere, profesor Univerziteta u Mariboru, autor knjige “Da li je Jugoslavija morala da umre?”
“Milošević je odgovoran za zločine koliko je odgovoran, ali u istorijskom smislu procesi su već bili dovršeni. Kada čovek danas vidi da od 1981. nije mogao da se donese budžet, zatim privredni plan, da su republike krale na onaj i ovaj način, da su se, u stvari, svi pripremali za odlazak, to što se dešavalo na političkoj pozornici 1989-1990, čini se smešnim”, ističe Flere.
On kaže da su sukobi među jugoslovenskim komunistima postojali još od 1943, kada je Ivo Lola Ribar optužio Slovence za separatizam, da su nesuglasice nastavljene i kasnije zbog čega je usledila dramatična sednica Politbiroa CK Saveza komunista Jugoslavije na kojoj je Tito upozorio da će “sve otići do vraga”, a 1971. da će se Jugoslavija “raspasti na ružan način”.
Slovenci u početku nezainteresovani za jugoslovensku ideju
RSE: Da li se u vreme pojavljivanja jugoslovenske ideje, u slovenačkim krugovima smatralo da njihov, kao i položaj ostalih južnoslovenskih naroda unutar Austrougarske monarhije, treba rešavati u okviru tzv. trijalističke koncepcije, odnosno da dobiju status trećeg ravnopravnog entiteta pored Austrijanaca i Mađara.
Flere: To je pitanje bilo marginalno prisutno kod Slovenaca. Jedan broj pripadnika slovenačke intelektualne elite bio je pristalica jezičkoga sajedinjavanja Južnih Slovena, bez Bugara. To je bio deo Ilirskog ili postilirskog pokreta. Slovenci su se budili kao nacija u to vreme i nisu bili spremni za to. Zapravo, Slovenci, naročito klerikalni krugovi – čak i posle 1900. godine – bili su vezani posredno za trijalizam, tačnije, kako dobiti politički subjektivitet unutar Austrougarske s obzirom na to da Slovenija nema na šta iz svoje prošlosti da se pozove.
Zbog toga su predstavnici slovenačke Ljudske, odnosno Narodne stranke, rekli: “Pa, mi bi prihvatili hrvatsko državno pravo, a mi ćemo Hrvatima dati ono što je najvažnije – moral”. To je pisao jedan od tih ideologa – Ušeničnik. Bilo je to još polufeudalno vreme, prožeto mišlju o istorijskoj legitimnosti kao osnovi svake državnosti, barem za vodeće klerikalne sile u Sloveniji. Možemo reći da ta svest nije određivala razvoj, već objektivni, pre svega spoljnji činioci. Objektivan razvoj je doprineo do toga da se nacionalna svest raširi na najšire slojeve, ali tek posle Prvog svetskog rata.

RSE: To znači u okviru Austrougarske.
Flere: Da, ali nisu imali snage da u okviru Austrougarske postave svoje zahteve. Dakle, slovenačka nacionalna ideja je bila stvaranje ujedinjene Slovenije, pošto je bila podeljena u raznim teritorijama Austrije i Ugarske. Ujedinjenje Slovenije, međutim, kao politički zahtev nije nikada postavljeno. Na javnoj sceni najviše dostignuće bilo je da je ljubljanski, odnosno kranjski državni poglavar Šušteršič slao pismo nadvojvodi Franji Ferdinandu gde je pomenuo jedinstvenu Sloveniju, a nije dobio odgovor.
Cankar bio za političko, ali ne i kulturno ujedinjenje
RSE: U kom trenutku predstavnici Slovenaca bivaju zainteresovani za jugoslovensku ideju?
Flere: Stvari su se u suštini brzo kretale u drugoj polovini Prvog svetskog rata. To su bili preovlađujući objektivni procesi raspada Austrougarske i nesigurne, nepovoljne situacije Slovenaca, neću reći Slovenije, jer ona je bila tek pojam. Naročito otkada je Italija ušla u Prvi svetski rat na strani saveznika, pretendujući na veliki deo teritorija, pa ih je i okupirala stvari su se brzo razvijale. Italijani su zauzeli čak Logatec, blizu Ljubljane i Bled na kraju rata. Dakle, Slovenci su se na se ovde u Mariboru, u Štajerskoj latili oružja i, mada nisu bili sami, oslobodili se Austrijanaca. Tu su možda odlučujuće, u vojnom smislu, bile srpske trupe i u Mariboru ima ulica koja zove se po Jeftiću, jednom od komandanata. Ali, slaba je bila ta pripremljenost za Jugoslaviju. Recimo, Cankar je bio jedan od retkih koji je to zagovarao rekavši: “Da, sve, ali ne kultura”.
RSE: Znači, političko, ali ne i kulturno ujedinjenje.
Flere: Da. I on je takoreći ukazao na pravac koji će Slovenci sprovoditi tokom celog bivstvovanja u Jugoslaviji.
RSE: Pominjete italijanske pretenzije. Zanimljiv je u tom kontekstu tajni Londonski ugovor iz 1915., kojim su velike sile, mislim na Francusku i Veliku Britaniju, privukle Italiju na svoju stranu. Nudili joj određene teritorije na slovenačkom i hrvatskom primorju, a Srbiji Bosnu i neke delove Hrvatske. Nikola Pašić je to odbio.

Flere: Ja bih rekao da su neki udaljeniji činioci bili odlučujući kod iscrtavanja Jugoslavije. Vilson i Lenjin su lansirali pravo nacija na samoopredeljenje i Vilson je bio u prilici da to i nametne tako što je mislio da su Južni Sloveni ako ne jedan narod, da im “treba dati šansu”.
RSE: Znači, taj ugovor nije mogao ni da zaživi?
Flere: Ja mislim da je potpisan kao ugovor u pravnom smislu te reči, međutim, okolnosti na kraju rata su bile drugačije i on je pao u vodu.

RSE: Dakle, da li su Srbi napravili grešku ili ne, kako tvrdi Dobrica Ćosić?
Flere: Ja to ne mogu sa sigurnošću da kažem, ali mislim da je mirovna konferencija (u Versaju) bila pod preovlađujućim uticajem Amerikanaca, koji nisu smatrali da ih obavezuje taj ugovor. Vilson je imao neke druge koncepcije. Moram da kažem da nisu bile loše za Slovence. Vilson je imao prijatelja Pupina (Mihailo), i on je, pored toga što je zagovarao granice u Banatu, odakle je bio, zagovarao i slovenačke/jugoslovenske granice prema Italiji.
Slovenci i Hrvati su došli “bosi” u Beograd
RSE: Nova država se stvara 1. decembra. U startu su se pokazale razlike i došlo je do trzavica. Koliko su lideri Srba, Hrvata i Slovenaca bili iskreni ili su imali kalkulacije koje su se kasnije pokazale kao nepomirljivi interesi?
Flere: Znate, ne možemo govoriti o nekoj zloj volji ili računici u pozadini, bilo je kratko vreme za neke računice. Ali u biti su to bile nacionalne vođe, nacije koje egzistiraju jedino preko nacionalizma, koje su bile iza njih i nacionalni procesi su vodili ta događanja. Dakako, percipirani nacionalni interesi Slovenaca i Srba nisu bili istovetni. I Hrvata takođe. Da ne govorim da su postojali Makedonci, a Cvijić (Jovan) je na mirovnoj konferenciji mirno rekao: “to su južni Srbi”. Ali, u kasnijim razgovorima Cvijić je rekao (sa Svetozarom Pribičevićem): “oni nisu ništa drugo nego Makedonci”.
I Makedonci su se oružano odupirali dvadesetak godina toj državi i srbizaciji, takođe i Albanci. Hoću da kažem da su na političkom terenu bili Slovenci, Hrvati i Srbi, ali prema ta tri naroda Jugoslavija nije bila hegemonistička. Oni su znali da se pobrinu za svoje interese. Ali, za Makedonce, za Albance to je bila represija. Tri četvrtine žandarmerije je bilo dugo vremena skoncentrisano na Kosovu i u Makedoniji.
Situacija je “nosila” elite, objektivni činioci su preovlađivali, uključujući snagu srpske vojske, tako da Narodno veće SHS, Slovenačko veće, Hrvatski sabor nisu mogli da nametnu svoje ideje o federaciji. Oni su u Beograd kod regenta Aleksandra otišli, da tako kažem “bosi”.
Slovencima i Hrvatima bila potrebna srpska vojska da spreči Italijane
RSE: Stjepan Radić je rekao povodom odlaska delegacije iz Zagreba preda deklaraciju o ujedinjenju kralju Aleksandru, da su Hrvati požurili kao “guske u magli”. Da li su Slovenci nesmotreno požurili u Jugoslaviju?
Flere: Ne. Bila je tako nepovoljna ukupna politička situacija i u Hrvatskoj i u Sloveniji. U Sloveniji zbog toga što su Italijani nadirali. U Hrvatskoj jer je bila pobuna, da ne kažem revolucija, narodno vrenje, tako da su oni imali potrebu za intervencijom srpske vojske.
RSE: I Srbi su upravo na konto toga što su pomogli u ovom slučaju Slovencima i Hrvatima, zatim unošenja svoje državnosti u tu novu državu, podneli velike žrtve tokom Prvog svetskog rata – smatrali na neki način da je njihova dominantna pozicija prirodni rezultat svega toga.
Flere: Da, ali država ne može funkcionisati na taj način, već kroz institucije. Dakle, ne kroz shvatanje da smo mi Pijemont, pa da druge možemo više oporezovati. Ideja o federaciji nije mogla da se afirmiše, mada je pitanje do čega bi njena primena dovela.
RSE: Jasno, ali da li su se Srbi zaista tako ponašali?
Flere: Ja sad ne bih znao sve detalje da kažem, ali, reći ću vam nešto što je nesumnjivo, jer sam proveravao. Jedan hrvatski nacionalistički lingvista je napisao da su Zagrepčani 1918. godine bili šokirani time da srpski oficiri tuku svoje vojnike. Dakle, postojala je kulturna razlika. Ja sam najpre pomislio da to nije tačno. Onda sam otišao kod sad pokojnog, neću ga pomenuti, ali bio je u Jugoslaviji najpoznatiji profesor krivičnog prava u svoje vreme, koji mi je rekao da je Srbija ukinula fizičko kažnjavanje u vojsci početkom 20. stoleća, pa ga je onda u vreme Balkanskih ratova ponovo uvela. Hoću da kažem da su pokazale velike kulturne razlike, a posebno je pogađalo Hrvate i Slovence što su morali da idu na ustanike na Kosovo i u Makedoniju. Mislim da je to bilo više šokirajuće nego taj porez i da se, navodno, u Beogradu prave veliki poslovi, što se dešava u svakom glavnom gradu.

Veće jezičke razlike u Italiji nego između Slovenije i Đevđelije
RSE: Koliko je problem bio što se ti narodi nisu poznavali, što su bili različiti, ili, kako kaže Žan Mari Čalić, da su sva tri naroda bila već toliko odmakla u svojoj nacionalnoj afirmaciji da je ujedinjenje Jugoslavije došlo, zapravo, prekasno.
Flere: To je potpuno tačno. Američki naučnik Vohtel (Wachtel), koji je proučavao Jugoslaviju, navodi da su u vreme nastanka italijanske države jezičke razlike između severa i juga bile veće nego između Slovenije i, recimo, Đevđelije (u Makedoniji). Ja sam to proveravao i tačno je. Međutim, prošlo je 50 godina, konstituisani su jezici i formirane su nacionalne inteligencije. Dakle, nacije su bile formiranije i zrelije nego u italijanskom slučaju. Plus, celo vreme je Jugoslavija imala taj problem Kosova koji ju je razdirao i gde je trebalo stalno intervenisati – sa novcem, vojskom, policijom, itd.
Ujedinjenje došlo prekrasno
RSE: Mislite da je to ujedinjenje došlo prekasno?
Flere: Jeste. Prekasno, ali to zavisi od istorijskih uslova. Da su se dva carstva raspala 50 godina ranije, pitanje je da li bi onda došlo do spajanja, ali bi sigurno stvar izgledala drugačije.
RSE: Ali, s druge strane, istoričarka Zorica Stipetić je svojevremeno napisala da je Jugoslavija zapravo bila okvir, neka vrsta skrovišta u kome su mali narodi sačuvali svoju teritoriju i egzistenciju, doživeli svoju nacionalnu afirmaciju i kada se završio taj proces, onda je Jugoslavija postala bespotrebna.
Flere: To je tačno, ali to nije cela istina. Istina je takođe da su svađe između nacionalnih elita trajale celo vreme, naročito u drugoj Jugoslaviji, te da su te svađe jačale nacije, koje žive samo putem nacionalizma. Dakle, u drugoj Jugoslaviji imamo sporenje u političkoj eliti od 1943. godine, kada je Ivo Lola Ribar optužio Slovence za separatizam. U čemu se sastojao taj separatizam? Ilegalne slovenačke partizanske radio stanice nisu pominjale borbe u drugim delovima Jugoslavije. On je to saznao i poslao Titu izveštaj. Ne jedan put. Onda su se, zbilja, programi promenili. Kada se rat završio, došla je naturalna razmena i do srpsko-slovenačkog spora oko distribucije. Mogu reći da su prvih godina posle rata Slovenci bili najjači narod u Jugoslaviji po političkom uticaju.
Slovenija i Hrvatska bile razvijenije i u prvoj Jugoslaviji
RSE: Izvinjavam se, ali samo da završimo o prvoj Jugoslaviji. Naravno, srpska elita je imala odlučujući uticaj, kontrolisala je vojsku, dinastija je bila srpska, i tako dalje. Međutim, prema nekim podacima kontraargument iz Srbije je da je najviše kapitala bilo zapravo u Hrvatskoj i Sloveniji, čak prema nekim procenama 70 odsto, s obzirom da je Srbija bila devastirana, iznurena, najpre Prvim i Drugim balkanskim ratom, a posle Prvim svetskim ratom.
Flere: To se ne može statistički dokazati, ali je tačno. Slovenija i Hrvatska su bile razvijenije. Obe te zemlje u toku celog trajanja Jugoslavije, prve i druge, relativno su razvijene, odnosno više od proseka. To nije zavisilo ni od kakve politike, to su spontani privredni procesi. A Kosovo je išlo nadole. U odnosu na taj jugoslovenski prosek, Srbija se uvek držala zlatne sredine.

RSE: Prvu Jugoslaviju je potresao sukob Beograda i hrvatske političke elite. Gde je tu bila pozicija Slovenaca? Znamo da je Antun Korošec bio ministar unutrašnjih dela u više vlada, čak i premijer. S druge strane, posle pola veka Taras Kermauner je napisao da razočarenje Srba u Slovence zapravo proizilazi iz činjenice da su Srbi očekivali bezrezervnu podršku Slovenaca, onako kako su je dobijali između dva rata. Misli se verovatno na Korošeca.
Flere: Jeste. Mislim da je Korošec bio svestan da Slovenija nema šanse da bude nezavisna. On je u nizu malih stvari puno uradio za Sloveniju. Sistem školstva je bio po njegovoj volji. Sudstvo u Sloveniji bilo je na slovenačkom jeziku, osim što je postojao Vrhovni sud u Beogradu. Službeni list se izdavao na slovenačkom jeziku. Slovenci su jačali kao narod u tom periodu.
RSE: Jačali su ali, povodom ovoga što je kazao Kermauner, Slovenci su pružali podršku Beogradu i time, na neki način, više bili na njegovoj strani nego hrvatske političke elite.
Flere: To svakako stoji, ali treba uzeti u obzir istorijsku situaciju. Tada Albanci, Makedonci i Crnogorci – nisu bili politički reprezentovani – a Muslimani samo donekle.
Ni Srbi nisu rekli sve šta misle
RSE: Slovenci su tada indirektno pružali podršku. Da li su se onda, kako kaže Kermauner, 1980-tih godina Srbi razočarali u Slovence upravo zbog te podrške 50 godina ranije?
Flere: Verovatno da jesu. Ali, nisu ni Srbi rekli sve šta misle. Kada je delegacija srpskih disidenata išla u Ljubljanu, ona je očekivala podršku slovenačkih disidenata – mislim da je to bilo 1985. godine – da Srbija povrati svoj položaj.
RSE: Kao u prvoj Jugoslaviji?
Flere: Da, to su oni hteli i, između ostalog, i jedinstvenu kulturu. Takođe, Kosta Mihajlović objavljuje 1990. da on od početka 1970-ih godina vrši analize i obaveštava Akademiju da u Jugoslaviji vlada antisrpska hegemonija. Dakle, kada su se oni obratili Slovencima: “A, pa nama, Srbima, treba brži ekonomski razvoj, da povratimo pokrajine i srpske zemlje”. Srbi nikada nisu pominjali Crnogorce kada su išli u Ljubljanu, mada nije reč o samo dva aktera.
Ruzvelt hteo da Hrvatska bude pod starateljstvom UN

RSE: Na Drugom zasedanju AVNOJ-a stvoreni su temelji federativne Jugoslavije, za šta su se zalagali Hrvati u prvoj Jugoslaviji. Međutim, pominje se da su se zapadni lideri, pre svega Ruzvelt pa i Čerčil, zalagali za neku varijantu stvaranja separatne Hrvatske. Kakav je kontekst u kome se razmatrala takva ideja?
Flere: Ne, Čerčil je od početka do kraja u suštini bio vezan za kraljevsku porodicu, a Karađorđević je mislio da Jugoslavija može da se obnovi kao celina, pa je ispalo kako je ispalo. Izmaklo mu je iz ruku. Ruzvelt je Čerčilu i Idnu (britanski ministar inostranih poslova) više puta rekao da Srbi i Hrvati ne idu zajedno, jer su to dva tako antagonistička naroda da ih je glupo terati pod jedan krov. I pri tome je još Ruzvelt rekao da Srbija može imati nezavisnu državu, a Hrvatska da bude pod starateljstvom Ujedinjenih nacija. Ostale nije ni pominjao.
RSE: Zbog čega? Zbog Nezavisne države Hrvatske (NDH)?
Flere: Zbog NDH.
RSE: To se razmatralo u kuloarima?
Flere: Ne, ne. To je napisano. Ja imam to napismeno, na primer, u jednom Ruzveltovom pismu.
RSE: Ali, osim tog pisanog dokumenta da li se to razmatralo nešto zvaničnije, na nekoj konferenciji?
Flere: Jeste. Čerčil i Ruzvelt su imali nameru da više zemalja Evrope stave pod starateljstvo, uključujući i Francusku. Ni ona nije zasluživala nezavisnost, po njima, međutim, na kraju je to u razgovorima sa Staljinom izostavljeno.
RSE: Zbog Višijevske vlade?
Flere: Da.
RSE: Koliko je to dugo bilo u opticaju?
Flere: Bilo je u opticaju, otprilike, 1943-1944. godine.
Tito šarmirao Čerčila
RSE: Iako je Tito bio neosporni lider antifašističkog pokreta Jugoslavije, na koga su zapadni lideri takođe računali?
Od 1994. dopisnik Radija Slobodna Evropa iz Beograda, a od 1999. radi u redakciji u Pragu. Autor je knjiga Hladni mir: Kavkaz i Kosovo i ‘Balkanizacija’ Interneta i smrt novinara.
Jugoslavija se raspadala pre Miloševića – čitav niz godina; bila je pripremljena za rat kao telesina istrančiranog govečeta za prodaju.Istina još uvek živa i puna krvi. Sujetne i moćne lokalne vođe – ograničenog uma i prljavog nacionalnog i interesdzijskog apetita pripremali su se za destrukciju, a narod – deo naroda – uzrujan, uplašen i spreman da sačuva sebe i svoju Jugu – borio se kako je znao i umeo; deo naroda bio je filovan kao ćurka za trpezu, a deo naroda je krmeljao – ni tamo ni ‘vamo, činilo se bio je oslonjen da neće biti neke halabuke.Da je Juga bila živ organizam – pokazuju krv i bol koje je rat prosuo. Miloševićeva epizoda se uklapala u opšti rasap. Sada smo na “duplom golom” iako je vašar prilično bučan, a stradanja maligna … Šta dalje, kuda dalje??? Da rastemo – poruka iz raznih terapija i preporuka. Kao pojedinci, kao grupe, kao narod. Moguće je, kao što je i nemoguće – moguće.