Kurt, Bog grandža
Ja zaista nisam iskusio uzbuđenje u životu. Toliko je stvari koje bih voleo da sam uradio umesto što sam se žalio okolo kako mi je život dosadan.
Kurt Cobain
Naslovljena jednostavno Kurt , izložba koja se trenutno održava /od 13 maja do 6 septembra 2010/ u Muzeju savremene umetnosti u Seattleu, predstavlja radove od 30 umetnika posvećenih Kurtu Cobainu.Biće izloženo skoro 80 radova: od slika, skulptura, video zapisa, fotografija, kolaža do muzičkih zapisa koji istražuju teme: sloboda, gubitak, želje, traganje, zbunjenost. otuđenost, usamljenost, izgubljenost, depresija, smrt…
Oni koji su već videli izložbu kažu da su osetili Kurtov unutražnji svet, taj osećaj izgubljenosti i usamljenosti, depresiju i veliku izmučenosti i duševni bol.
Većina radova je iz 1994 godine i kasnije. Iako je od Kurtove smrti proslo 16 godina, priča o Kurtu je jož uvek relevantna, značajna i intrigantna kao i njegova muzika koja je postala globalni fenomen.
Kurt izložba je kao i Kurt kao ličnost /Kurdt the rock star, kako je on zvao sebe/: komplikovana, uznemirujuća, melanholična, poetična.
Izložbu su otvorili prvo radovi umetnika koji su ga lično poznavali : radovi Alice Wheeler i fotografije Charlesa Petersona, a onda ostali…
Možda najupečatljivije delo na izložbi je morbidna, ogromna Kurtova glava napravljena od tvrdog kartona umetnika Scotta Fife, bez naslova. Impresivna i zastrašujuća u svojoj veličini, sa zakrvavljenim beonjačama i očima koje zure u nas, prošarana rupama od metkova.
Interesantna je skulptura, Dead Star Memorial Structure, Banksa Violettea, koga zovu Master of the Dark Arts. Crni, sjajni uništeni bubnjevi, isti oni koji se mogu videti na ulazu na uveličanoj fotografiji Charlesa Petersona na kojoj je Kurt preko njih.
Daniel Guzmán je ukomponovao Cobanove reči Sada mi je dosadno i star sam iz pesme Serve the Servants u crtež, a Gretchen Bennett je u svom crtežu uhvatila duh Nirvane, ničiju zemlju koja čeka na nas. Na slici se do neprepoznavanja nazire Cobainova figura i plavi automobil koji ga čeka.
Elizabeth Peyton vidi Kurta kao usamljenog anđela.
Jack Pierson je iskombinovao slova od metala, plastike i drveta i napravio ucenjivačko pismo . Ideja mu je bila da prikaže nostalgiju, melanholiju i očaj, osećaj izgubljenosti u okruženje u kom je Kurt živeo.
Autoportret Douglasa Gordona kao Kurt Cobain, sa plavom perikom, podseća na autoportret Andy Warhola, čija se izložba , u isto vreme i na istom mestu održava zajedno sa izložbom Kurt.
Joe Mama-Nitzberg i Marc Swanson su zavili buket u deo od košulje francuskog dizajnera koga je Kurt voleo. Izgleda da su flanelske kožulje trajale kratko, čim je Kurt počeo dobro da zaradjuje tako mu se ukus profinio.
Pored najimpresivnije i najmorbidnije skulpture Scotta Fife na izložbi, izložena su i platna Jordana Kantora inspirisana originalnim fotografija sa policijskog uvidjaja; umetnik je u seriji slika nacrtao Kurtovo bezivotno telo sa uvđjaja na mestu samoubistva.
Tu je i crtež olovkom inspirisan filmom Last Days od Gusa Van Santa, koji je nacrtala Gretchen Bennet, prikazuje obrise Kurta u žiži javnosti, osvetljen reflektorima.
Slater Bradleyeva grafika je naslovljen, Silver I Love You So Much It Makes Me Sick, stihovima iz pesme Aneurysm.
Skulptura napravljena od pene, grafita, papira i gipsa Evana Hollowaya. Kurt je patio od nesnosnih bolova u stomaku i bolova u ledjima, pa je stalno bio pognut dok je svirao. Evan Holloway i verno preneo, objašnjavajuci Kurtovu pogrbljenost bolovima a ne muzičkim zanosom.
Izložena je i elegična instalacija, Aberdeen iz 1998., skulptora, filmskog umetnika, Duchampovog sledbenika, inovatora, rok pevača i tekstopisca Rodnyja Grahama.
Prikazano je rodno mesto Kurt Cobaina, Aberdeen, napušteno, bez znaka života. Mesto u kome se viže ne smenjuje noć sa danom, gde kola ne stižu nigde, a đaci nikad neće zavržiti srednju žkolu. To je sada mesto u kome se više ništa ne dešava.
Posle Cobainove smrt, Alice Wheeler je sakupljala sve što je ostavilo traga na omladinu s pojavom Nirvane i Kurt Cobaina. Na slici je dečak koji ofarbao kosu u plavo i nosi flanelsku kariranu kožulju. On je uspeo da stigne do Seattlea, koji se vidi u daljini.
Instalacija i fotografije Kurta Cobaina od Alice Wheeler sa MTV Live and Loud, 1993.
I na kraju, nemoguće je ispričati priču o Cobainu a da se ne spomenu Courtney Love i Dario Robleto. 1998. Dario Robleto je pretvorio dve vinil ploče u slušalice; jedna je bila izlivena od albuma uzivo From the Muddy Banks of the Wishkah, a druga od Live Through This od Courtney Love i njene grupe Hole.
Nazvao ih je It Sounds Like They Still Love Each Other to Me.
Za P.U.L.S.E /Snežana Moračić