Mačizam, retro-šik, besprekoran stil i malo narcizma
Pre nekoliko dana u Beogradu se zgodila i festivalska i sveukupna srpska premijera dobrog biografskog dokumentarca Dario Argento Panico, a u njemu je jedan od očito pažljivo odabranih govornika, čuveni sineasta Giljermo del Toro, za Arđenta, autora više neponovljivih filmova (navedimo tu, recimo, sledeće: Suspiria, Tenebre, Deep Red…) istakao da ovaj čuveni i zbilja osobeni italijanski sineasta u svojim filmovima zapravo uvek predočava a ne objašnjava. I time stvara brzo upečatljive filmske svetove kojima gledalac bespogovorno veruje, a da sam na putu ka toj oceni autor nije potrošio previše vremena da ga ubedi da ono što gleda u filmskoj priči, punoj bizarnosti i enigmatičnosti, negde, možda ne ni tako daleko, zaista i postoji. E, upravo to bi mogao da bude nekakav okviran utisak nakon iznenađujuće kvalitetnog biografskog igranog filma Ferari, kako vele, dugo sanjanog i odlaganog projekta koji je znameniti reditelj i filmski pripovedač, ali i jedan od najblistavijih stilista iole savremenijeg američkog filma, Majkl Man, izvoleo da napravi. Pa još u prvim danima devete decenije života i nekoliko decenija istrajnog rada u filmskoj industriji, sa ukupnim skorom od poviše filmova koji su opravdali njegovu reputaciju autora od integriteta i rafinmana – The Jericho Mile, Lopov, Lovac na ljude, Vrelina, Haker…
Man poentira već na prvom i možda i najznačajnijem testu – on je ovde uspeo da stvori svakako pregledan i punokrvan repertoarski, a u isti mah i u dovoljnoj meri i manje konvencionalan film o suštinski nekonvencionalnoj ličnosti, a samo takve kanda i zavređuju da budu u žiži biografskih filmskih priča. Scenario je zasnovan na nekoliko decenija staroj biografiji Enca Ferarija iz pera Broka Jejtsa, s tim što je fokus Manove filmske priče inteligentno omeđen vremenskim okvirom, koji u biti zahvata samo tri meseca iz životopisa tog nemirnog duha. Da budemo što precizniji a opet i ekonomičniji – Manov Ferari obuhvata svakako tri prevratnička i uzbuđenjima bremenita meseca tokom 1957. godine, tokom kojih je Enco Ferari bio prinuđen da uknjiži pobede na dva jednako važna plana: na privatnom, gde živi u otvorenom braku, čija otvorenost zapravo nije odražavala stvarne potrebe i htenja aktera te očito nedovoljno ukorenjene pogodbe, i na profesionalnom, i to u trenutku kada su se dugovi gomilali, a ugled i prestiž u odnosu na takmace nije bio na sigurnom vidiku. Ferarijev brak je očigledno krckao svoje poslednje dane i atome snage i obostrane želje aktera da ostanu u tom vrtlogu suštinskih nedorečenosti, i sve to nakon goleme porodične tragedije, koja i kakva bi pomela i znatno međusobno odanije supružnike, dok je snevana dominacija u sferi automobilskih trka posrtala pod težinom bukagija u vidu slabe prodaje automobila za opštu i svakodnevnu upotrebu, a bez čega nije ni moglo biti opipljive osnove za trošadžijske ekstravagance, što papreno skupe auto-trke jesu, ne samo u tom pluskvamperfektu. Tome dodajmo i krak zapleta koji se tiče sve prisutnije opasnosti da će Ferarijev tajni, dabome, neformalan brak sa znatno mlađom ženom, sa kojom je u tom trenutku imao, recimo, desetogodišnjeg sina, postati okidač za javnu sablazan u ipak u znatnoj meri klaustrofobičnoj Modeni (gde je, da pomenemo i to, ogroman deo ovog filma i snimljen).