Stenli Kjubrik – “Paklena pomorandža”

Roman Paklena pomorandža Entonija Bardžisa prvi put je ekranizovao Endi Vorhol snimajući Vinil (1965) i taj njegov eksperimentalni film jedva da je bio primećen. Potom je film trebalo da režira Ken Rasel, za glavnu ulogu bio je viđen Mik Džeger, ali od toga nije ispalo ništa. Knjiga je potom konačno dospela u ruke Stenliju Kjubriku, slavni reditelj adaptirao ju je ne osvrćući se mnogo na sumnjiv kraj, a Malkolm Mekdauel odigrao je ulogu koja ga je zauvek obeležila. Tako se u bioskopima 19. decembra 1971. godine pojavilo ostvarenje koje je otvorilo pitanja i kontroverze koje se raspliću i danas, pola veka kasnije.

Bardžis se, sa pomešanim osećanjima vezanim za film i reditelja, do kraja života vajkao što mu je u senci Paklene pomorandže ostalo više od 50 drugih njegovih dela, a Kjubrik je, malo pre nego što će zbog protesta i pretnji pred njegovom kućom zatražiti da ostvarenje bude povučeno i da se ne prikazuje se u britanskim bioskopima dok je živ, o njemu govorio 1972. godine u intervjuu Mišelu Simonu. Intervju originalno objavljen u francuskom L’Espresu pod naslovom “Kjubrik: Svako od nas siluje i ubija”

Pošto se pojavilo mnogo različitih interpretacija Paklene pomorandže, kako vi gledate na svoj film?

Središnja ideja filma u vezi je sa pitanjem slobodne volje. Gubimo li ljudska svojstva ako nam je uskraćen izbor između dobra i zla? Postajemo li, kao što naslov sugeriše, narandža sa satnim mehanizmom? Nedavni eksperimenti o uslovljavanju i kontroli uma u kojima su dobrovoljno učestvovali zatvorenici u Americi izvukli su ovo pitanje iz domena naučne fantastike. Istovremeno, mislim da dramski efekat filma načelno ima veze s izuzetnim likom Aleksa, onakvim kako ga je osmislio Entoni Bardžis u svom briljantnom, originalnom romanu. Aron Stern, nekadašnji čelnik komisije za rejting Američkog udruženja filmske umetnosti (MPAA), koji je takođe i psihijatar, ocenio je da Aleks predstavlja nesvesno: čoveka u svom prirodnom stanju. Nakon što je na njemu primenjen Ludovikov “lek” postao je “civilizovan”, a na mučninu koja ga prati moglo bi da se gleda kao na društveno nametnutu neurozu.

Kapelan je centralna figura u filmu?

Iako delimično skriven iza satirične odore, zatvorski kapelan, kog igra ga Džefri Kvigli, glas je morala u filmu. On preispituje okrutni oportunizam Države dok primenjuje svoj program za preobraćenje kriminalaca pomoću psihološkog uslovljavanja. Godfri je u svom izvođenju trebalo da postigne krajnje delikatan balans između pomalo komičnog lika i važnih ideja koje je pozvan da iznese.

Na političkom planu, film na kraju pokazuje savezništvo između huligana i vlasti.

Vlast na kraju pribegava tome da angažuje najsurovije i najnasilnije pripadnike društva da kontrolišu sve druge – nije to, opšte uzev, nova ili neisprobana ideja. U tom smislu, Aleksova poslednja replika, “Dobro sam izlečen”, mogla bi se posmatrati u istom svetlu kao završna rečenica doktora Strejndžlava, “Moj fireru, mogu da hodam”. Poslednje scene sa Aleksom, kao detetom korumpiranog, totalitarnog društva koje drugi hrane kašikom, i ponovno rođenje doktora Strejndžlava nakon njegovog čudesnog oporavka od teške bolesti, izgleda da dobro funkcionišu i dramaturški i kao izraz ideje.

Čudi me da mnogi kritičari o tom društvu govore kao o komunističkom, iako nema razloga da se misli da ono to jeste.

Ministar, kog igra Entoni Šarp, očigledno je figura sa desnice. Pisac, Patrik Magi, levičarski je zaluđenik. “Obični ljudi moraju da bude vođeni, terani, gurani”, dahće on u slušalicu, “oni će prodati svoju slobodu zarad lagodnijeg života”.

Ali to bi mogle da budu i reči fašiste.

Da, naravno. Oni se razlikuju samo po dogmi. Njihove namere i ishodi su teško razlučivi.

Nasiljem se bavite tako da izgleda kao da ga izdvajate.

Ako to deluje tako, možda je to zato što i u romanu i u filmu priča Aleks, pa se sve što se dešava vidi iz njegovog ugla. Pošto on ima svoj prilično specifičan stav o tome što radi, to možda za posledicu ima otklon od nasilja. Neki ljudi su tvrdili da je to učinilo nasilje privlačnim. Mislim da je takvo gledanje na to sasvim pogrešno.

Mačkarka je mnogo starija u knjizi. Zašto ste to promenili?

Ona ispunjava isti cilj kao i u romanu, ali mislim da je u filmu malo zanimljivija. Mlađa je, istina, ali je jednako nesaosećajna i nepromišljeno agresivna.

Izbacili ste i ubistvo koje Aleks počini u zatvoru.

To je moralo da bude urađeno isključivo zbog problema sa dužinom. Film ionako traje oko dva sata i sedamnaest minuta, a ta scena se nije činila neophodnom.

Aleks nije više tinejdžer u filmu.

Malkolmu Mekdauelu nije lako odrediti godine u filmu, a on je bio, bez ikakve dileme, najbolji glumac za tu ulogu. Bilo bi možda lepše da je Malkolm imao sedamnaest godina, ali neki drugi sedamnaestogodišnji glumac bez Malkolmovog izuzetnog dara ne bi bio bolji.

Nekako ispada da je zatvor najprihvatljivije mesto u celom filmu. A čuvar, tipično britanska pojava, mnogo je privlačniji nego mnogi drugi likovi.

Zatvorski čuvar, kog je igrao pokojni Majkl Bejts, staromodni je čuvar novog poretka. Jako teško se nosi sa problemima oko sebe, ne razume ni kriminalce niti reformatore. Uz svo to njegovo dranje i zlostavljanje, ipak je manji zločinac nego njegove pomodnije i sofisticiranije gazde.

U vašim je filmovima Država gora od kriminalaca, ali su naučnici gori od Države.

Ne bih ja to tako rekao. Savremena nauka čini se mnogo opasnom jer nam je donela moć da se uništimo pre nego što shvatimo kako da je koristimo. Sa druge strane, glupo je kriviti naučnike zbog njihovih otkrića, a nauku, u svakom slučaju, ne možemo kontrolisati. Uostalom, ko bi to radio? Političari svakako nisu kvalifikovani da donose neophodne stručne odluke. Pre prve probe atomske bombe u Los Alamosu, mala grupa fizičara koja je radila na tom projektu bila je protiv testiranja, jer su mislili da postoji mogućnost da eksplozija izazove lančanu reakciju kakva bi uništila celu planetu. Ali većina fizičara nije bila saglasna sa njima i predložila je da se proba izvede. Odluku da se zloslutno upozorenje ignoriše i probe budu nastavljene doneli su političari i vojni stručnjaci koji svakako nisu mogli da razumeju fizičare ni sa jedne strane u raspravi. Valjalo bi pomisliti da se niko zdrave pameti ne bi odlučio da izvede probu čak i onda kada su fizičari ubeđeni da bi ona mogla da uništi Zemlju u manjini. To što je Zemlja još tu ne menja činjenicu da je tada doneta zapanjujuća odluka.

Aleks gaji blisku vezu sa umetnošću (Betoven), čega nema kod drugih likova. Mačkarka deluje zainteresovano za modernu umetnost, ali je, zapravo, indiferentna. Kakav je vaš stav o savremenoj umetnosti?

Mislim da je skoro potpuna preokupiranost modernih umetnika subjektivizmom dovela do anarhije i sterilnosti u umetnosti. Shvatanje da stvarnost postoji samo u svesti umetnika, a da je ono za šta su prostije duše dugo verovale da stvarnost jeste zapravo samo iluzija, isprva je donosilo okrepljujuću snagu, ali je na kraju dovelo do mnogo veoma originalnih, veoma ličnih i krajnje nezanimljivih dela.

U Koktoovom filmu Orfej pesnik pita šta treba da uradi. “Zadivi me”, čuje odgovor. Jako malo savremenih umetnika to radi, pre svega u tom smislu da vas velika umetnička dela nateraju da se zapitate kako je moguće ih je stvorio neki smrtnik. Budući tako kako jeste, filmadžije, nažalost, uopšte nemaju takvih problema. Oni su od samog početka igrali što je moguće sigurnije, pa nikome u generalno dosadnom stanju u filmu ne može da se pripiše krivica zbog previše originalnosti i subjektivizma.

Dakle, ne mislite da bi vaši filmovi mogli da se smatraju originalnim?

Govorim o velikim inovacijama u formi, ne o kvalitetu, sadržaju ili idejama, pa bih u tom smislu rekao da moji filmovi nisu daleko od tradicionalne forme i strukture koja se razvijala samo horizontalno još od početaka ton filma.

U filmu ima referenci na Hrista.

Aleks surovo fantazira o tome da je rimski vojnik kraj raspeća dok se u zatvorskoj biblioteci pretvara da proučava Bibliju. Nekoliko trenutaka kasnije kaže zatvorskom kapelanu da želi da bude dobar. Kapelan, inače jedini pristojan čovek u priči, dirnut je Aleksovim lažnim pokajanjem. Ta scena je ipak još jedan primer mraka u Aleksovoj duši.

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Središnja ideja filma u vezi je sa pitanjem slobodne volje. Gubimo li ljudska svojstva ako nam je uskraćen izbor između dobra i zla? Postajemo li, kao što naslov sugeriše, narandža sa satnim mehanizmom? Nedavni eksperimenti o uslovljavanju i kontroli uma u kojima su dobrovoljno učestvovali zatvorenici u Americi izvukli su ovo pitanje iz domena naučne fantastike. Istovremeno, mislim da dramski efekat filma načelno ima veze s izuzetnim likom Aleksa, onakvim kako ga je osmislio Entoni Bardžis u svom briljantnom, originalnom romanu. Aron Stern, nekadašnji čelnik komisije za rejting Američkog udruženja filmske umetnosti (MPAA), koji je takođe i psihijatar, ocenio je da Aleks predstavlja nesvesno: čoveka u svom prirodnom stanju. Nakon što je na njemu primenjen Ludovikov “lek” postao je “civilizovan”, a na mučninu koja ga prati moglo bi da se gleda kao na društveno nametnutu neurozu. — Read on pulse.rs/o-paklenoj-pomorandzi/ […]