Temelji intelektualne tradicije Zapada
Judeo-hrišćanska i grčko-rimska tradicija
Suštinska pitanja života, smrti i prirode univerzuma već više od 2.500 godina privlače mislioce Zapada. Uprkos svoj svojoj raznovrsnosti i složenosti, intelektualna tradicija Zapada ima nekoliko integrativnih principa. Prevazilazeći mitsko razmišljanje, intelektualci Zapada izgradili su instrumente razuma koji su omogućili racionalno i sistematko istraživanje fizičke prirode i ljudske kulture, zasnovali ideju političke slobode i shvatili pravu vrednost pojedinca. Ovi ideali razuma, slobode i ljudskog dostojanstva ono što sačinjava ideju Zapada ne predstavljaju bezuslovne komponente ljudske prirode niti predstavljaju principe koji su sami po sebi očigledni. Pre bi se moglo reći da su oni ljudska tvorevina, jedno od najviših dostignuća čovečanstva.
Istorija savremene civilizacije Zapada velika je ali tragična drama. Uprkos značaju koji su zapadnjaci pridali razumu, slobodi i ljudskom dostojanstvu, oni su pokazali zastrašujuću sklonost ka iracionalnom ponašanju i opčinjenost iracionalnim ideologijama i nasiljem. Oni su, isto tako, voljno žrtvovali i negirali ljudsko dostojanstvo zarad sopstvene sigurnosti i nacionalne veličine i sjaja. Svetski ratovi i totalitarni pokreti dvadesetog veka pokazali su da je civilizacija Zapada, uprkos svojim izuzetnim dostignućima, krhka, i da može nestati.
Intelektualna tradicija Zapada, kao i sama zapadna civilizacija jeste spoj dve tradicije, koje su nastale u drevnom svetu: judeohrišćanske i grčkorimske. I drevni Jevreji i Grci nasledili su i prihvatili mnoga dostignuća Egipćana i Mesopotamaca, tvoraca prvih civilizacija na svetu. Ali ono što je još važnije za razumevanje suštinskog značenja zapadne civilizacije jeste način na koji su Jevreji i Grci odbacili ili transformisali elemente starije bliskoistočne tradicije kako bi stvorili nova polazišta za razvoj ljudskog uma. Veliko dostignuće Grka leži u razvoju racionalne misli; kod Grka je razum otkrio sopstvene mogućnosti razmišljanja. Duh Jevreja dao je najveća dostignuća u sferi religioznoetičke misli.
Da bi se shvatila i ocenila monumentana dostignuća Jevreja i Grka, neophodno je istražiti mitotvoračko viđenje sveta starijih civilizacija Mesopotamije i Egipta od kojih su, svaki na svoj način, krenuli Jevreji i Grci.
Mitotvorački pogled na svet drevnog Bliskog istoka
Sve karakteristike bliskoistočnog društva – pravni sistem, oblik vladavine, umetnost i nauka – obično su bile prepletene s vladajućom religijom. Religija je bila izvor vitalnosti i kreativnosti mesopotarnske i grčke civilizacije. Umetnost Bliskog istoka crpila je svoju inspiraciju iz religije: književnost i istorija bavile su se čudima bogova; nauka je bila prožeta religijom. A sveštenici kraljevi, ili bogovi kraljevi, čijom su moći upravljale božanske snage, obezbeđivali su potreban autoritet kako bi veliki broj ljudi mogao biti organizovan na zajedničkim poduhvatima.
Verski ili mitopoetski (mitotvorački) pogled na svet daje bliskoistočnoj civilizaciji jasan oblik i omogućava nam da je sagledamo kao organsku celinu. Mitotvorstvo je bilo prvi način mišljenja čovečanstva. Obraćajući se prvenstveno mašti i emocijama, a ne razumu, mitotvorstvo je predstavljalo najraniji pokušaj da se priroda i život učine razumljivim.
Poreklom od svetih obreda, obrednih igara, gozbi i ceremonija, mitovi su opisivali dela bogova, koji su, u nekoj davnoj prošlosti, stvorili svet i ljudska bića. Smatrajući da ljudsku sudbinu određuju bogovi, narodi Bliskog istoka tumačili su svoja iskustva preko mitova. Mitovi su takođe omogućili Egipćanima i Mesopotamcima da shvate prirodu i da objasne svet prirodnih pojava. Pomoću mitova, um Bliskog istoka, pokušao je da univerzumu da celovitost, da ga učini shvatljivim. Mitovi su narodima Bliskog istoka nudili okvir u kome su mogli da svoja iskustva urede u jedan smisleni poredak, opravdaju svoja pravila ponašanja i pokušaju da prevaziđu neizvesnost postojanja. Mitska objašnjenja prirode, porekla ljudi i ljudskog iskustva činili su život manje poraznim, manje ispunjenim strahom.
Civilizacije drevnog Bliskog istoka, počivale su na načinu razmišljanja koji je fundamentalno različit od savremene naučne misli. Razlike između naučnog i mitskog nalina razmišljanja je duboka. Naučni um sagledava fizičku prirodu kao ono – beživotno, bezlično čime upravlja opšti zakon. Mitotvornom umu Bliskog istoka svaki predmet u prirodi bio je on – sa vlastitom ličnošću, živ, sa individualnom voljom, bog ili demon sposoban da upravlja stvarima po sopstvenoj volji. Sunce i zvezde, reke i planine, vetar i munja bili su bogovi ili boravište bogova. Egipćanin ili Mesopotamac doživljavao je prirodne pojave – pad stene, udar groma, bujanje reke – kao život suošen sa životom. Kad bi reka poplavila neku oblast i uništila useve, to je bilo zato što je ona tako želela – reka ili bogovi su odlučili da kazne narod.
Drugim rečima, drevni čovek je ispredao mitove umesto da daje analize ili zaključke. Mi bismo objasnili, na primer, da izvesne atmosferske promene donose kišu a druge sušu. Vavilonci su uočavali iste činjenice, ali su ih doživljavali kao intervenciju džinovske ptice Imdugud koja je dolazila da ih izbavi. Ona je prekrivala nebo crnim olujnim oblacima svojih krila i prozdirala Nebeskog Bika, Ciji bi vreo dah sažegao useve.’
Egipćani su verovali da sunce izlazi ujutro, putuje preko neba i zalazi u donji svet iza zapadnog horizonta. Pošto odbije snage haosa i nereda, sunce se ponovo pojavljuje narednog jutra. Egipćanima, izlazak i zalazak sunca nisu predstavljali prirodne pojave i nebesko telo koje se povinuje bezličnom zakonu već versku dramu.
Naučni um smatra da se prirodni objekti povinuju univerzalnim zakonima; otuda se određivanje položaja planeta, brzina kretanja predmeta, ili početak uragana, mogu predvideti. Mitotvorački um drevnog Bliskog istoka nisu mučile protivrečnosti: on nije tražio logičku doslednost. Nije posedovao svest o zakonima koji postoje u prirodi i koji se ponavljaju. Pre bi se moglo reći da je pripisivao fizičke pojave božanskim snagama čije je ponašanje često bilo ćudljivo i nepredvidivo. Naučni um se obraća razumu – on analizira prirodu logički i sistematski, i traga za opštim principima koji upravljaju fenomenima. Mitotvorački um obraća se mašti i osećanjima i umesto istine do koje se dolazi putem intelektualne analize i sinteze proklamuje istinu koja zadovoljava emocije. Mitska objašnjenja prirode i ljudskog iskustva obogaćivala su percepciju i osećanja; ona su isto tako ublažavala životne nedaće i činila smrt manje zastrašujućom.
Mesopotamci i Egipćani nisu pravili razliku između subjektivnog – kako nam se priroda prikazuje kroz osećanja, iluzije i snove i objektivnog – onoga što priroda jeste, sistema kojim upravljaju zakoni koji se mogu shvatiti intelektualnom analizom i sintezom. Naravno da su se narodi Bliskog istoka bavili racionalnim oblicima misli i ponašanja. Oni su svakako koristili razum prilikom gradnje irigacionih sistema, u pripremi kalendara i u izvođenju matematiških operacija. Narodi Bliskog istoka, međutim, nisu došli do jednog konzistentnog i samosvojnog racionalnog metoda istraživanja fizičke prirode i ljudske kulture zato što je racionalna ili logička misao ostala potčinjena mitskoverskom viđenju sveta. Oni nisu uobličavali logički zasnovane filozofske i naučne ideje o kojima se diskutovalo i raspravljalo.
Civilizacija Bliskog istoka dostigla je prvi nivo u razvoju nauke: posmatranje prirode, beleženje podataka i unapređenje tehnologije u rudarstvu i metalurgiji i arhitekturi, alio ona nije dosegla do nivoa samosvesne filozofske naučne misli, to jest logički dedukovanih apstrakcija, hipoteza i uopštavanja. Ova kasnija dostignuća predstavljala su izuzetan domet grčke filozofije: ona je dala ,,racionalno tumačenje prirodnih pojava, koje je prethodno objasnila drevna mitologija. Izučavanjem prirode oslobođene kontrole mitološke uobrazilje bio je otvoren put razvoju nauke kao jednog intelektualnog sistema”.
Jevreji: etički monoteizam
Drevna Mesopotamija i Egipat, kolevke prvih civilizacija, nisu duhovni preci Zapada. Da bi došli do korena tradicije Zapada, moramo se okrenuti Jevrejima i Grcima.
Deca Izrailja izgradila su naciju i religiju odbacujuci sve što je bilo egipatsko. Ne samo što su smatrali da je Bog jedan, već su mu pripisivali postojanu brigu za čoveka i doslednu pravičnost prema čoveku…Kao i Grci, i Jevreji su preuzeli oblike od svojih velikih suseda; kao i Grci, oni su koristili te oblike u vrlo različite svrhe.’
Jevrejski koncept Boga i njihova afirmacija moralne autonomije i ljudskog dostojanstva bili su presudni za oblikovanje intelektualne tradicije Zapada.
Bog: jedan, vrhovni, transcendentan, dobar
Vera u jednog Boga, monoteizam, zauzela je središnje mesto u životu Jevreja i označila je duboki raskid s religioznom misli Bliskog istoka. Bogovi drugih bliskoistočnih naroda nisu bili istinski slobodni; njihova snaga nije bila bez ograničenja. Za razliku od Jehove, jevrejskog božanstva, bliskoistočni bogovi nisu bili večni, već su se rađali ili bill stvoreni; poticali su iz nekog ranijeg carstva. Uz to, bili su podložni biološkim zakonima, bili su im potrebni hrana, piće, san i seksualna zadovoljenja. Ponekad bi se razboljevali, starili su i umirali. Kada bi postupali zlo, pred sudom sudbine kažnjavani su za nedela. Tako je i nad bogovima vršena odmazda; i oni su bili podložni moći sudbine.
Hebreji, ill Jevreji, smatrali su da je Bog u potpunosti suveren: vlada svime i ničemu nije potčinjen. Jehovino postojanje i snaga ne proističu iz nekakvog prethodnog carstva, kao što je slučaj s bogovima drugih naroda. Jevreji su verovali da nikakvo carstvo bića ne prethodi Bogu u vremenu niti ga nadmašuje u moći. Smatrali su da je Bog večan, da je izvor svega što postoji u univerzumu i da ima vrhovnu volju. Bog je stvorio prirodni svet i uobličio moralne zakone koji vladaju ljudskim bićima. On nije podložan sudbini već upravlja onim što se događa.
I dok su bliskoistočna božanstva u prirodi, jevrejski Bog je transcendentan, iznad prirode, a ne njen deo. Jehova nije poistovećivan ni sa jednom prirodnom silom i nije boravio na nekom određenom mestu na nebu ili na zemlji. Posto je Bog bio tvorac i gospodar prirode, nije bilo mesta za bogove Sunca, Meseca ili reke za demone koji su gospodarili nepogodama. Priroda je bila nešto što je stvorio Bog, ali sama po sebi nije bila božanska. Prema tome, kada su se Jevreji suočavali s prirodnim pojavama, oni su doživljavali veličanstveno božje delo, a ne predmete koji poseduju sopstvenu volju. Sve pojave u prirodi reke, planine, nepogode i zvezde bile su lišene natprirodnih osobina. Zvezde i planete bile su Jehovine tvorevine, ne božanstva ili boravišta božanstava. Jevreji nisu gledali na njih sa strahopoštovanjern niti su ih obožavali.
Ovo udaljavanje bogova od prirode predstavlja neophodan preduslov za naučnu misao. Jevreji su demitologizovali prirodu, ali, obuzeti religijom i moralnošću nisu stvorili teorijsku nauku. Kaopotvrdu veličine Boga, priroda je inspirisala ljude da mu spevaju pohvale, što je izazivalo obožavanje Gospoda, a ne naučnu radoznalost. Kada su Jevreji posmatrali nebo nisu pokušavali da otkriju matematičke odnose, već su se divili božjoj tvorevini. Nisu sagledavali prirodu kao sistem kojim rukovode principi koji deluju sami po sebi, ili prirodni zakon. Pre bi se moglo reći da su izlazak sunca, prolećnu kišu, letnju žegu i zimsku hladnoću posmatrali kao mešanje Boga u ono sto je već stvorio na organizovan nacin. Za razliku od Grka, Jevreji nisu bili filozofski, niti naučni mislioci. Brinuli su o božjoj volji, ne o ljudskom intelektu; o osećanjima srca, a ne o moći uma; o pravednom ponašanju, ne o apstraktnim mislima. Po njima ljudska poročnost ne potiče od neznanja već od neposlušnosti i tvrdoglavosti.
Za razliku od Grka, Jevreji nisu spekulisali o poreklu svih stvari i načinu na koji priroda funkcioniše: znali su da je Bog stvorio sve. Za Jevreje se postojanje Boga zasnivalo na verskom ubedenju, ne na racionalnom istraživanju: na otkrovenju ne na razumu. Grci su, a ne Jevreji, utemeljili racionalno razmišljanje. Ali je hrišćanstvo, poniklo iz judaizma, zadržalo jevrejsko shvatanje o transcendentnorn Bogu i uređenosti onoga što je on stvorio. Bio je to koncept u koji je mogla da se smesti grčka nauka.
Jevreji, isto tako, nisu postavljali pitanja o božanskoj prirodi. Samo su znali da je Bog dobar i da postavlja moralne zahteve svom narodu. Za razliku od bogova Bliskog istoka, Jehovu nije progonila požuda niti ga je motivisalo zlo već: ,,Milostiv je i dobar Gospod, spor na gnjev i veoma blag.”(Psalam 145:8). Za razliku od paganskih bogova, koji su bili nezainteresovani za ljudska bića, Jehova je vodio računa 0 ljudskim potrebama.
Time što su tvrdili da je Bog jedan, vrhovni, transcendentan i dobar, Jevreji su izveli verski prevrat koji ih je odvojio od shvatanja sveta koje su imali drugi narodi drevnog Bliskog istoka.
Individualna i moralna autonomija
Ovo novo poimanje Boga omogužilo je novu svest o pojedincu. U sučeljavanju s Bogom, Jevreji su razvili svest o sopstvu ili o ja; pojedinac je postao svestan svoje sopstvene ličnosti, moralne autonomije i lične vrednosti. Jevreji su verovali da je Bog, koji i sam poseduje slobodu, podario svom narodu moralnu slobodu: sposobnost da bira između dobra i zla.
Ono što je bilo osnovno u jevrejskoj religiji jeste tvrdnja da Bog nije stvorio ljude kako bi mu bili roblje. Jevreji su prihvatali Boga sa strahopoštovanjem i poniznošću, s uvažavanjem i strahom, ali su verovali da Bog ne želi da ljudi puze pred njim, već pre da želi da oni ispune svoje moralne potencijale birajući slobodno hoće li ili neće slediti božji zakon. Tako, stvarajući muškarce i žene prema sopstvenom liku, Bog im je dao autonomnost i suverenost. U božjem planu za univerzum, ljudska bića bila su najviša stvorenja, potčinjena jedino Bogu. Od svih njegovih stvorenja, jedino su oni dobili slobodu da biraju između ispravnosti i poročnosti, između ,,života i dobra, smrti i zla” (Peta knjiga Mojsijeva 30:15).
Bog je zahtevao da Jevreji nemaju drugih bogova i zabranjivao im je da prave idole, da im se klanjaju i da im služe. Jevreji su verovali da obožavanje idola lišava ljude slobod i dostojanstva; ljudi ne mogu u potpunosti biti humani ako sebe potčinjavaju nekom beživotnom idolu. Otuda su Jevreji odbacili likove i skulpture i sve druge oblike idolatrije. Bitan element religije Bliskog istoka bila je upotreba slika i drugih umetničkih tvorevina s likovima božanstava ali Jevreji su verovali da Bog, Vrhovno Biće, ne može biti predstavljen slikom ili skulpturom koju su uobličile ljudske ruke. Jevreji su u potpunosti odbacivali verovanje da prikazan lik može da ima božansku moć kojom se može upravljati u korist ljudi. Etičko uvažavanje, a ne mit ili magija, zauzimalo je centralno mesto u jevrejskoj verskoj misli.
Stavljajući Boga u centar života, Jevreji su mogli postati slobodni moralni činioci; nijedna osoba, nijedna institucija koju su stvorili ljudi i nikakva ljudska tradicija nije mogla da polaže pravo na njihovu dušu. Jer je jedino Bog bio vrhovna vrednost u univerzumu, jedino je on bio vredan obožavanja, Iskazivati krajnju lojalnost prema nekom kralju ili generalu bilo je protiv izričite božje zapovesti da se ne treba klanjati lažnim bogovima. Najveća briga Jevreja trebalo je da bude pravednost, a ne moć, slava ili bogatstvo, koji su bili samo opsene koje čoveka osiromašuju duhovno i moralno.
Postojao je, medutim, jedan uslov za slobodu. Za Jevreje, ljudi nisu bili slobodni da stvaraju sopstvene moralne principe, sopstvena načela o ispravnom i pogrešnom. Sloboda je značila dobrovoljnu podređenost zapovestima koje su dolazile od Boga. Zlo i patnju coveka nisu izazivali slepa sudbina, zli demoni ili slučajni bogovi, već su oni proisticali iz neuvažavanja božjih zapovesti. Dilema leži u tome što, posedujući slobodu izbora, ljudska bića takođe imaju slobodu da ne poštuju Boga, da se predaju grehu, koji vodi ka patnjama i smrti. Tako su, prema Postanju, Adam i Eva bili kažnjeni zato sto nisu slušali Boga.
Za Jevreje, poznavati Boga nije značilo shvatiti ga intelektom, definisati iii dokazati njegovo postojanje: poznavati Boga značilo je biti ispravan i pun ljubavi, milostiv i pravičan. Kroz ljubav prema Bagu, prema jevrejskom verovanju, ljudi postaju uzvišeniji i bolji. Postepeno, oni se nauče da savladavaju najgore elemente ljudske prirode i da se odnose prema drugim ljudima s poštovanjem i samilošću. Jevreji su došli do uverenja da to sto je čovek stvoren prema božjem liku znači da svako ljudsko biće ima u sebi božansku iskru, što svakome daje jedinstveno dostojanstvo koje mu se ne može oduzeti.
Svojom odanošću Bagu, Jevreji su takode uspostavili dostojanstvo i autonomiju ljudskih bića. Tako su Jevreji zasnovali ideju o moralnoj slobodi prema kojoj je svaki pojedinac odgovoran za svoja dela. Ove ideje o ljudskom dostojanstvu i moralnoj autonomiji, koje je nasledilo hrišćanstvo, predstavljaju središne tačke tradicije Zapada.
Proroci
Važno mesto u jevrejskoj istoriji pripada prorocima duhovno nadahnutim osobama koje su se osećale pozvanim da deluju kao božji glasnici. Proroci nisu marili za novac i imovinu, nisu se nikoga plašili i slobodno su propovedali. Pojavljujuži se šesto u vreme društvenih nedaža i moralne konfuzije, proroci su se zalagali za povratak na dogovor i zakon. Učili su da ce ljudi, kada zaborave na Boga, a od sebe i svojih tvorevina učine središte svih stvari, na sebe i svoju zajednicu navući nesreću.
Drustvena pravda. Procvat proročkog pokreta doba klasičnog, ili književnog prorokovanja počeo je u osmom veku pre n. e. Boreći se protiv ugnjetavanja, svireposti, pohlepe i izrabljivanja siromašnih i slabih, proroci su dodali novu dimenziju verskom razvoju Izraela. Za proroke drustvena zla bili su verski grehovi. U ime Boga je Amos, prorok s polovine osmog veka, osudio licemerje, razmetljivost i nemilosrdnost bogatih i zahtevao da ,,sud teče kao voda i pravda kao silan potok” (Amos 5:24). Bog je milostiv, insistirali su proroci; on brine o svima, naročito o siromašnima, nesrećnima, onima koji pate i koji su bepomoćni. Božji zahtevi, izjavio je Isaija, bili su: ,,tražite pravdu, ispravljajte potlašenoga, dajte pravicu sirotima branite udovicu” (Isaija 1:1’7).
Proroci su naglašavali neposredan duhovnoetički susret između pojedinca i Boga. Unutrašnja ličnost im je bila važnija od spoljašnjih oblika verskih aktivnosti, Kritikovali su sveštenike čija predanost obredima i ritualima nije bila potkrepljena dubljom duhovnom misli ili nije odgovarala moralnim težnjarna u svakodnevnom životu. Za proroke moralni greh bio je daleko gori od nekog propusta u obredima. lznad svega, govorili su proroci, Bog zahteva pravičnost, traži da se pravedno živi pred Bogom. Živeti nečasno, tlačiti svoje bližnje i delovati bez samilosti značilo je prekršiti božji zakon i dovesti u opasnost čitav društveni poredak.
Na taj su način proroci pomogli da se uobliči društvena svest koja je postala deo tradicije Zapada. Ova revolucionarna društvena doktrina kaže da svako ima bogomdano pravo na društvenu pravdu i pravičan tretman, da svako ima versku obavezu da osudi zlo i da se suprotstavi maltretiranju drugih i da zajednica ima moralnu odgovornost da pomogne nesrećnicima. Proroci su isticali nadu da se život na zemlji može popraviti, da siromaštvo i nepravda ne moraju biti prihvaćeni kao deo jednog neizmenljivog prirodnog poretka i da je pojedinac u stanju da se moralno uzdigne i da može da uvažava dostojanstvo drugih.
Univerzalizam i individualizam. Dve su tendencije bile prisutne u jevrejskom načinu razmišljanja: parohijalizam i univerzalizam. Parohijski ustrojen um naglašavao je posebnu prirodu, sudbinu i potrebe izabranih ljudi, naciju izdvojenu od drugih. Ovo usko gledanje imalojeza protivtežu brigu za čitavo čovečanstvo- univerzalizam, koji je našao izraza kod onih proroka koji su predviđali jedlinstvo svih ljudi pod okriljem Boga i koji su smatrali da su svi ljudi Bogu podjednako dragoceni.
U to će vrijeme biti put iz Misira u Asirsku, i Asirac će ići u Misir i Misirac u Asirsku, i služiće Gospodu Misirci s Asircima.
U to će vrijeme Izrailj biti treći s Misircima i Asircima jer ce ih blagosloviti Gospod nad vojskama govoreći: da je blagosloven moj narod Misirski i Asirski, djelo ruku mojih, i nasljedstvo moje, Izrailj. (Isaija 19:2324).
Proroci su odobravali rat, posebno ako se vodio protiv Jehovinih neprijatelja. Ali su neki proroci osuđivali rat kao prljav i jedva su čekali da bude iskorenjen. U svetu u kome je praktično svako slavio ratnika, proroci univerzalizma zamišljali su dan kada će mir zavladati na zemlji kada će narodi ,,prekovati mačeve svoje na raonike, i koplja svoja na srpove, neće dizati mača narod na narod, niti će se više učiti boju” (Isaija 2:4). Proroci su smatrali da veličanjem rata ljudi dehumanizuju svoje protivnike, postaju surovi i obeščašćuju Boga. Gde vlada nasilje, tu nema ljubavi prema Bogu, nema poštovanja prema pojedincu.
Univerzalizam proroka pratila je podjednako duboka svest o pojedincu i o tome koliko on vredi Bogu. Pre Mojsija i kasnijih proroka, sva je verska tradicija na Bliskom istoku stvarana zajednički i anonimno. Proroci su, međutim, govorili kao neustrašivi pojedinci, i, svojim mislima dodajući potpise, preuzimali su punu odgovornost za svoje versko nadahnuće i uverenje.
Proroci su naglašavali odgovornost pojedinca za sopstvena dela. Shvatajući božji zakon kao zapovest savesti. obraćanje unutrašnjem biću, proroci su uzdigli svest o ljudskoj ličnosti. Ukazivali su na to da pojedinac ne može da spozna Boga samo povinovanjem ediktima i vršenjem obreda; pojedinac mora da doživi Boga. Upravo je taj ja-Ti odnos mogao da učini pojedinca u potpunosti svesnim sebe i da obogati njegovu ličnost. U vreme izlaska iz Egipta, Jevreji su bili plemenski narod koji se povinovao Zakonu uglavnom iz straha i kolektivne prinude. U vreme proroka, Jevreji su, kako se ispostavilo, bili autonomni pojedinci koji su uvažavali Zakon iz volje, svesne i unutražnje odanosti.
Za Jevreje, monoteizam je pokrenuo proces samospoznaje i samoostvarenja kojima nema ravnih kod drugih naroda Bliskog istoka. Ideali proroka pomogli su da se Jevreji održe za vreme njihove duge i često bolne istorijske odiseje, i da ostanu vitalna snaga za današnje Jevreje. Kao deo hrišćanstva, ovi ideali, ugrađeni u Hristovo učenje, uklopljeni su u tradiciju Zapada.
preveo: Đorđe Krivokapić
Clio 2000. godina