„Sluškinja“ – Borba jedne majke

„Sluškinja“ – Samohrana majka je žena koja sa svojih deset prstiju radi i grabi da deca ne ostanu gladna, žena koja ne želi da se njena deca razlikuju puno od ostalih. Ta žena prošla je više pakla nego što se može zamisliti. Samo ona zna svoju bol. Samo ona zna kako joj je. Samo samohrana majka zna kroz šta prolazi. Samo ona na kraju dana zna koliko je bogata, jer se bori za jedino pravo u životu – za svoju porodicu. I to su stvarne priče miliona žena iz realnog sveta, a ne izmišljenog. A to je razlog zbog kojeg se filmski stvaraoci sve češće bave ovom temom.

Margaret Qualley jedna je od onih mladih glumica koja se poslednjih nekoliko godina pojavljuje u visokokvalitetnim projektima (Once Upon a Time In Hollywood, Fosse/Verdon, The Leftovers). Međutim, uprkos njenim dobrim nastupima tokom godina, ipak bi mogla biti najviše poznata kao ćerka Andie MacDowell, odnosno po novoj Netflixovoj ograničenoj seriji „Maid“ (Sluškinja), u kojoj igra glavnu ulogu. Njen nastup ovde mogao bi da bude “odskočna daska za veliku budućnost”, a tu priliku veoma dobro koristi.

Izvršni producenti serije su glumica Margot Robbie i veteranski TV pisac-producent John Wells, koji je zaslužan za ostvarenja poput „China Beach“, „ER“ i „The West Wing“. Wells je takođe bio scenarista i režiser nedavno objavljene, odlične serije „Shameless“ o porodici koja se bori da spoji kraj s krajem. Kreatorka Molly Smith Metzler, još jedna scenaristkinja koja je radila na „Shameless“, je napisala većinu epizoda ​​„Maid“, Wells ih je režirao četiri, a zajedno su osmislili priču koja je u potpunosti ispričana s jedne tačke gledišta.

Inspirisana istoimenim memoarima Stephanie Land, „Maid“ priča priču o Alex (Margaret Qualley), mladoj ženi koja živi u Vašingtonu i odgaja svoju dvogodišnju ćerku Maddy (Rylea Nevaeh Whittet). Publika prvi put upoznaje Alex dok se sprema da pobegne usred noći, pokušavajući da ne probudi svog dečka, Seana (Nick Robinson), koji je alkoholičar i često maltretira nju i njenu ćerku, pa je prinuđena da pobegne kako bi zaštitila svoju ćerku i sebe. Alex i njeno dete uspevaju da pobegnu, ali to je samo početak gde nas kreatorka serije Molly Smith Metzler vodi kroz celu seriju, jer prave muke za Alex tek počinju. Ne znamo kuda je krenula, a ni ona ne zna. Sloboda, koliko god bila neophodna, pokazaće se gotovo isto tako teškom u danima, nedeljama i mesecima koji dolaze.

Alex u džepu ima samo 18 dolara, a pronalaženje mesta za spavanje je problematično, pa ona i njena ćerka zastaju u parku i spavaju u automobilu. Sledećeg dana, uz pomoć simpatičnog socijalnog radnika, Alex pronalazi posao i počinje da radi kao čistačica, a Maddy ostavlja na brigu kod svoje majke Paule (Andie MacDowell), koja je prilično lošeg mentalnog zdravlja i ne uzima lekove, ali nema drugog izbora. Tokom 10 sati serije (deset epizoda) gledamo kako Alex ide s posla na posao i od kuće do kuće, pokušavajući da skupi dovoljno novca za život. Svaki dolar potrošen na benzin znači dolar manje za hranu, a „manji“ zastoji na poslu poput jedne izgubljene smene imaju potencijal da joj celi život izmakne kontroli.

S obzirom na to da se nalazi u gotovo svakoj sceni, veliki teret pada na Margaret Qualley, koja je na visini glumačkog zadatka. Pokušava da bude jaka zbog Maddy, ali i zbog sebe: vrlo dobro zna da bi ostanak sa Seanom bilo loše po nju i po njenu ćerku, ali takođe zna da će joj sada biti mnogo teže. Odlučan pogled koji ima Qualley tokom cele početne epizode, govori nam da Alex ima tu unutrašnju snagu koja joj je preko potrebna. U njenim scenama sa MacDowell, njenom majkom iz stvarnog života, postoji prirodan odnos koji nije uvek prisutan kada majka i ćerka iz stvarnog života dele zajedničke scene. Pomaže to što je MacDowell glumica sa 32 godine glumačkog iskustva, i daje jake performanse kao Paula koja ima problema sa mentalnim zdravljem.

Qualley je igrala plesačicu Ann Reinking u ograničenoj seriji „Fosse/Verdon“, ali to je bila glamurozna sporedna uloga. Njena uloga ovde kao Alex je glavna uloga, a „Maid“ joj pruža sve vreme ovog sveta da zablista. Ona se stalno suočava sa krizama, donosi odluke i bori se sa birokratijom i članovima porodice. Ne samo da je dobra u scenama s dijalozima, već i u scenama u kojima su dijalozi minimalni, posebno u scenama tihog emocionalnog sloma. Pomoćna glumačka ekipa je snažna i daje veliki doprinos, ali u prvih nekoliko epizoda najbolje scene su između Alex i njene majke. I moram priznati da nisam znao (tek kasnije sam saznao) da su MacDowell i Qualley majka i ćerka u stvarnom životu.

Tokom cele serije, mi smo upućeni u surove realnosti života u strašnom siromaštvu. Automobilske nesreće, borbe oko starateljstva i novčane neprilike česte su muke u Alexinom haotičnom životu. Na ekranu je prikazano njeno ukupno finansijsko stanje kad god novac dođe ili ode, oštar podsetnik na nesigurnost života ispod granice siromaštva. Kao i naš, svet „Sluškinje“ je svet u kojem se siromašni moraju debelo pomučiti i napatiti da bi dobili pomoć koja im je potrebna, dok se bogatima nude pogodnosti i prednosti koje im nisu potrebne.

Teško je upreti prstom u bilo koga ovde i tražiti nedostatke seriji čak i ako postoje, uglavnom zato što je teško videti bilo šta osim poražavajuće slike siromašne, uplašene majke i njenog deteta. Qualley je dovoljno dobra i više nego sposobna glumica, međutim, malo je čudno što je ona bila prvi izbor za ovu ulogu. Kao MacDowellova ćerka iz stvarnog života, malo je verovatno da je ikada doživela u životu nešto blizu onoga što Alex doživljava tokom „Maid“. Pitanje je samo ko je onda ta idealna glumica ili glumac za jedan ovakav film ili TV seriju? Ljudi koji žive poput Alex, daleko su od sveta filma i njihovu muku niko ne može da razume osim njih koji takav život žive u stvarnom, realnom životu.

Kroz flešbekove gledalac vidi ključne trenutke u Alexinom životu i to u velikoj meri omogućava publici da zaista razume njenu perspektivu bez previše verbalnog izlaganja. Molly Smith Metzler radi neverovatan posao u isporuci priče koja je duboko iskrena i koja se više fokusira na preživljavanje nego na stvarno zlostavljanje. Sa svojom mešavinom srceparajućih scena i radosnih trenutaka, „Maid“ je moćna drama istinskog kvaliteta. Netflix dokazuje da pored silnih promašaja ponekad ume i da pozitivno iznenadi publiku.

Iako su imena promenjena za seriju, radnja je uglavnom ista. Kao i Alex, Stephanie je nakon bega iz burne veze počela raditi kao čistačica kako bi izdržavala sebe i svoje dete (po imenu Story). Stephanie je sa Story provela 90 dana u prihvatilištu za beskućnike, boreći se s pronalaskom posla, imala je 28 godina kada je zatrudnela, bila je to neplanirana trudnoća i nije bila udata za bebinog oca, poznavali su se tek četiri meseca. Glumica Margaret Qualley napunila je 26 godina tokom snimanja serije. „Maid“ je oštar podsetnik koliko je nekada teško, ali kad imamo cilj i jasan motiv, pritom naoružani svojim principima čestitosti i poštenja, druga šansa nas uvek čeka.

Kažu da osoba treba samo tri stvari da bude istinski srećna u ovom svetu: nekoga da voli, nešto da radi i nečemu da se nada. „Maid“ je priča o ženi koja se nada boljim danima i za to je spremna da „poturi“ svoja leđa, a njena priča vodi gledaoce na snažno, emocionalno putovanje. „Maid“ obuhvata sve važne teme: roditeljstvo, nasilje u porodici i život ispod granice siromaštva. Postoji mnogo toga o čemu se može razgovarati ovde, ali ispričati previše Alexine priče pokvarilo bi ceo doživljaj gledanja. Dakle, puno je razloga za gledanje. Treba nam još ovakvih priča i, ruku na srce, „Maid“ zaslužuje sve pohvale koje dobija širom sveta.

za P.U.L.S.E: Marko Jovanović

Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments