Trejnspoting danas ima drugačiji kontekst

Trejnspoting

Trebalo je to, prema rečima pisca, da bude upozorenje protiv prekomernog korišćenja heroina. Razularen, žestok, iako neretko i komičan, prikaz agonije šarolike grupe otpadnika upućenih na mračno, drogom rastrzano podzemlje. A 30 godina nakon što je Trejnspoting prvi put objavljen poruka knjige obrnula je pun krug, kaže Irvin Velš, pa bi sada mogla da bude i: “izaberi droge”.

“Užasno je to što je Trejnspoting trebalo da, na neki način, bude strašna priča s poukom, a danas, 30 godina kasnije, zapravo i ne možete više da je shvatate tako”, priča Velš o svom romanu iz 1993. “Ne možete baš klincima iz tih blokova (škotskih opštinskih stanova) da kažete: ne drogirajte se, uništiće vam život, nikada nećete naći posao, ni kuću, niti ćete moći da kupite fine stvari”.

Jedan od najčuvenijih odlomaka iz knjige je monolog protagoniste Rentona (Juan Mekgregor se probio tom ulogom iz filmske adaptacije Denija Bojla iz 1996. godine).

“Izaberi život. Izaberi posao. Izaberi karijeru. Izaberi porodicu”, rekao je. “Izaberi veliki jebeni televizor, izaberi veš mašine, kola, CD plejere i elektri?ne otvara?e za konzerve. Izaberi dobro zdravlje, nizak holesterol i osiguranje za zubara…” Renton se gnuša takvih izbora. On, ipak, ima heroin.

Danas nam je oduzeta i sama predstava da te stvari možemo da izaberemo, kaže Velš. Ove 2023. knjiga ima “drugačiji kontekst”, kaže.

“Ljudi ne mogu da nađu posao. Ljudi nikada neće kupiti kuće. Ne mogu da kupuju fine stvari. Sve je sjebano, čak i ako niste na drogama”, navodi on. “To (knjiga) skoro da postaje svojevrsni nadahnuti poziv: čoveče, hajde da se radimo jebenim drogama. Svejedno smo sjebani. Ajmo prosto da uletimo u to”.

Baza fanova ove knjige, objavljene ranih devedesetih, kada je Velš imao 35, a započete još sredinom osamdesetih, godinama je rasla i prerasla je ljude koji su sada u svojim pedesetim, a bili su tu od samog početka.

“Sjajna stvar u vezi s tim što ćete, pretpostavljam, nazvati Trejnspoting industrijom i činjenicom da je postao toliki kult leži u tome što se sve to sve vreme obnavlja”, kaže Velš. “Svakih pet, šest godina pojavi se nova grupa studenata kada Kanal 4 prikaže film u sitne sate. I uvek se u danima nakon toga prodaja knjige naglo poveća”.

Trejnspoting industrija nesumnjivo je plodna. Najslavnije je prošao Bojlov film, a usledili su i nastavci i prikveli romana (PornoSkagboysDead Man’s Trousers). Knjiga je postavljena na pozorišnu scenu pre nego što je pretvorena u film, a taj komad prerastao je u Trejnspoting uživo, imerzivno pozorište koje je išlo na turneje po Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Američkim Državama. Šta je sledeće? Pa, mjuzikl, naravno.

“Aha, pravi mjuzikl, sa pevanjem, plesanjem i sranjima”, smeje se Velš. “Fil Mekintajer (promoter i producent) godinama je tražio od mene da to uradimo, a ja sam uvek govorio: Ma, jok, neću to da radim. I onda pomislim: ako to ne uradim ja, uradiće neko poput Endrjua Lojda Vebera kad budem u urni nad kaminom, pa što da ne?”

Iako će klasici iz filma TrejnspotingLust for Life Igija Popa i Born Slippy, rejverska himna Underworlda, pružiti okvir predstavi, u njoj će biti i novih pesama, a piše ih Velš sa koautorima.

Mlada škotska ekipa trenutno je na probama, pred planiranu premijeru u februaru 2024. na Vest Endu, a sledi i britanska turneja. “Hteo sam da ovo bude nešto sasvim drugačije i od filma i od dve verzije predstava u pozorištima. Tako da tu ima novih likova i, da budem iskren, mnogo je mračnije od knjige ili filma. Biće to prilično namunjeno, a nadam se da će i doživljaj biti jak”, navodi Velš.

U međuvemenu će izaći još dva izdanja Trejnspotinga da bi bila obeležena 30. godišnjica. Izdavačka kuća Vintidž uvrstila je roman u ediciju Kvoterbaund klasiks i objaviće ga u tvrdom povezu kao bibliofilsko izdanje, zajedno sa još osam knjiga, među kojima su i Kvaka 22 Džozefa Helera, Žena u crnom Suzan Hil i Zamak u mom srcu Dodi Smit. A ove nedelje Folio sosajeti objavljuje luksuzno izdanje knjige sa ilustracijama Nikole Rifkin, po ceni od 60 funti.

Irvin Velš komentariše scenu iz filma Denija Bojla foto: Youtube/Penguin Books UK

Tom Voker, direktor izdavaštva Folio sosajetija, rekao je za Obzerver:

Trejnspoting ostaje jedan od najanarhičnijih i najpotentnijih romana 20. veka, a ono što je napisao Velš uspeva i 30 godina kasnije čitaoce da savlada energijom i duhovitošću”.

“Nisam ranije čuo za Folio sosajeti“, priznaje Velš. “Sjajno je to sa svim tim novim izdanjima, ali, iskreno, nisam mislio ni da će prvi put to biti objavljeno”.

Velša takođe iznenađuje i to što je knjiga koju je počeo da piše sa 28 i dalje jednako relevantna sada kada se primiče 65. godini, u smislu sveta koji je opisivao.

“Pisao sam o stvarima za koje tada nismo imali nazive, kao što je toksična muževnost”, kaže on. “Likovi su kuburili sa mentalnim zdravljem i imali su egzistencijalne krize, a šta se to, stvarno, promenilo do dan-danas? Zar ikoga čudi to što ljudi zaista ne znaju gde im je mesto u svetu? Kapitalizam je na zalasku, a nismo dovoljno zreli za socijalizam, pa umesto toga mesečarimo ka nekom obliku fašizma i skoro sve je toksično”.

Piše: Dejvid Barnet
Izvor: The Guardian
Preveo: Matija Jovandić

 
Pratite diskusiju na ovu temu
Obavesti me
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
View all comments